سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
ارتباط برکناری قدری جمیل با مساله جایگزینی وی با بشار اسد

روسیه جایگزین بشار اسد را مشخص کرد؟

تحلیلگران مساله بحران سوریه اکنون به این بارو رسیده اند که دولت روسیه قصد دارد، معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه را جایگزین رئیس جمهوری سوریه کند.
کد خبر : ۱۳۹۴۷۷
صراط: تحلیلگران مساله بحران سوریه اکنون به این بارو رسیده اند که دولت روسیه قصد دارد، معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه را جایگزین رئیس جمهوری سوریه کند.

به نقل از پایگاه خبری الشرق الاوسط؛ با وجود تاکید قدری جمیل معاون برکنار شده نخست وزیر سوریه مبنی بر این مساله که در دیدارهای خارجیش هرگز با طرف خاصی هماهنگی نمی کرده، چه در داخل و چه در خارج از سوریه، خبرهای مربوط به مذاکرات با وی در این باره که وی مرد مرحله انتقالی به جای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باشد را هم رد کرد.

در همین راستا "سامی نادر" استاد روابط بین الملل و کارشناس مسائل سوریه در این باره گفت: برکناری قدری جمیل از سمتش به مرحله انتقالی در سوریه مربوط می باشد، مرحله ای که قرار است در کنفرانس ژنو 2 که به احتمال زیاد در پایان ماه نوامبر برگزار شود، بررسی های لازم صورت گیرد.

این استاد روابط بین الملل در این باره می گوید: هم اکنون مرحله ای از معامله بین روسیه و آمریکا برای تدبیر مرحله انتقال قدرت در سوریه آغاز شده است، و دو طرف به این نتیجه رسیده اند که نظام آتی نباید زیاد از نظام فعلی سوریه دور باشد، بلکه تنها کافی است بشار اسد در آن مرحله جدید حضور نداشته باشد.

سامی نادر در این باره می افزاید: این نتیجه گیری نوعی از توافق حاصل بین دو قدرت عمده بین المللی در این باره را به وضوح آشکار می سازد توافقی که خیلی هم از نتایج مذاکرات نشست دوستان سوریه که دو هفته قبل در لندن برگزار شد، به دور نمی باشد.

وی در توضیح این رویکرد می افزاید: هم اکنون ائتلاف ملی گروه های انقلابی و مخالف سوریه بر موضوع کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید دارند، این همان موضوعی است که جان کری وزیر خارجه امریکا هم بارها به آن اشاره کرده و گفته است که در مرحله انتقالی آمریکا برای اسد جایی در نظام آتی این کشور متصور نیست، در مقابل روسهی قرار دارد، این کشور را همه خوب می‌شناسند که تنها به دنبال تحقق منافع خود و به دنبال حفظ این منافع در کشورهای منطقه است، مسکو بارها از گروه های مسلح تندرو ترسیده و بارها تاکید کرده دشمن مشترک فعلی در سوریه همین گروه ها هستند، اما در عین حال اعلام کرده هیچ اصراری بر بقای اسد در قدرت ندارد.

این استاد روابط بین الملل در ادامه می گوید: قدری جمیل با گرایش و افکار سوسیالیستی و کمونیستی همواره به داشتن روابط بسیار خوب با روسیه معروف است، و مسکو هم از عملکرد وی بسیار راضی و خشنود است.

وی افزود: روسیه اکنون به این مساله فکر می کند که با استفاده از قدری جمیل و با انجام تغییر ظاهری در قدرت سوریه منافع خود را برای مدتی بسیار طولانی تر در سوریه حفظ کند، همان گونه که تا پیش از این آمریکایی ها به دنبال حفظ منافع خود در سوریه بودند و از فاروق الشرع معاون رئیس جمهوری سوریه برای جایگزینی بشار اسد در سوریه در مرحله انتقالی سخن می گفتند و رئیس جمهوری سوریه اقدام به برکناری وی از قدرت کرد.

وی در بخش دیگری از این تحلیل خود به نقش ایران در این باره هم اشاره کرد و گفت: البته تا اینجا درباره آمریکا و روسیه سخن گفتیم، اما اگر در این بین نقشی هم ایران داشته باشد مساله به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.

سامی نادر در باره نقش ایران هم گفت: اگر مشخص شود در برکناری قدری جمیل از سمتش به خاطر نزدیکی به روس ها ایران هم نقش داشته در این صورت باید گفت آغاز جدایی در منافع مشترک بین مسکو و تهران هم رقم خورده است، که البته در پی آن نظام سوریه هم رویه خود را با روس ها تغییر خواهد داد، که البته این مساله امری طبیعی است و در آینده نزدیک آثار آن تجلی خواهند یافت.

وی می افزاید: هر طرفی در این ماجرا به خوبی می داند که طرف مقابل از وی به عنوان برگه ای برای تحقق اهدافش استفاده می کند، چرا که ایران همواره از برگ وتوی روسیه استفاده می کرده و در مقابل هم روسیه از مشارکت نظامی ایران از طریق نیروهای حزب الله در سوریه استفاده می کند، و زمانی فرار خواهد رسید که تمام برگه های طرف ها برای همه فاش خواهند شد، نتیجه این امر تحقق یک مطلب از دو گزینه خواهد بود، نخست این که یا همه متقاعد شوند که از راس هرم قدرت در سوریه چشم پوشی کنند، و یا این که جنگی طولانی مدت را در این کشور شاهد خواهیم بود که به تجزیه خاک سوریه منتهی می شود.

به گفته سامی نادر: قدری جمیل فرمان برکناریش از سمتش درسوریه را هنگامی که در استودیوی شبکه روسیا الیوم حضور داشت، شنید، و برخی این تصمیم بشار اسد را ناشی از خشم وی از رهبران روس ها دانستند.

به گفته برخی منابع آگاه، فرمان برکناری قدری جمیل زمانی صادر شد که اخضرابراهیمی فرستاده ویژه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در دیدار با بشار اسد به وی اطلاع داد که روس ها به آمریکایی ها پیشنهاد خلع قدرت و سلب اختیارات قانونی از بشار اسد را مطرح کرده اند. 
منبع: تسنیم