سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۴

سرم و تخت نیاز این هنرمندان ایرانی+تصاویر

داریوش ارجمند گفت: موسسه هنرمندان پیشکسوت در حال حاضر نیاز به سرم که همان بودجه است و تخت که همان مکانی مناسب برای آن است نیاز فوری دارد.
کد خبر : ۱۳۹۲۰۴
صراط:  ظهر امروز،‌ هفتم آبان ماه، نشست هنرمندان پیشکسوت با علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد. در این نشست به نمایندگی از هنرمندان، داریوش ارجمند، محمود عزیزی، داریوش اسدزاده، خسرو حکیم‌رابط، بهزاد فراهانی و اسماعیل خلج حضور داشتند. همچنین سیدعباس عظمی مدیرعامل موسسه و فرهاد بادپا از هنرمندان برجسته موسیقی و مدیر روابط عمومی موسسه در این نشست حضور داشتند.

در ابتدای این نشست عباس عظیمی گفت: تاکنون طبق آماری که داشته‌ایم 105 هنرمند به اینجا آمده و غیر از آن‌هایی است که ما به خدمت آن‌ها رفته‌ایم و یا اینکه چندین‌بار بدین جا آمده‌اند. این اتفاق پشتوانه معنوی خوبی برای ما به حساب می‌آید. سال گذشته با همراهی 12 تن از هنرمندان پیشکسوت نامه‌ای را توسط داریوش ارجمند به محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور پیشین رساندیم که باعث شد بودجه‌ای را دریافت کنیم و همچنان از آن نیز بهره‌مند باشیم.

وی تصریح کرد: تاکنون با 53 مسئول بالا رتبه از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تا مدیران کل ادارات مختلف فرهنگی هنری دیدار و گفت‌وگو داشته‌ایم تا بتوانیم کمک‌هایی را دریافت کنیم،‌ اما جواب خاصی را دریافت نکرده‌ایم. همان طور که گفتم اگر حرکت سلحشورانه ارجمند نبود و نامه ما به رئیس جمهور سابق نمی‌رسید ما پیش از این دچار مشکل می‌شدیم، البته ما نامه‌ای را که محمود احمدی‌نژاد دادیم پس از اتمام دوران ریاست جمهوریش منتشر کردیم تا شاعبه‌ای به وجود نیاید.

مدیر عامل موسسه هنرمندان پیشکستوت با ابراز امیداواری از نگاه خوب حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به هنرمندان اظهار داشت: با امضای 105 هنرمند پیشکسوت نامه‌ای را تقدیم رئس جمهور داده‌ایم که امیدوار هستیم بزودی به این نامه و درخواست ما پاسخ بدهند.

داریوش ارجمند از هنرمندان حاضر در این جلسه گفت: پیشکسوت پول ندارد دارو بخرد، همه مردم ایران باید زیر پوشش بیمه باشند. متسفانه موازی کاری در مملکت ما زیاد شده است، ما باید هنرمند را درست تعریف کنیم. مرزبندی برای کار هنرمندان وجود ندارد، در هنر ما سیستم وجود نداشته است و همیشه سلیقه حرکت کرده است. اینکه چه کسی تعریف هنر را انجام می‌دهد، مشخص نیست. تلویزیون نمی‌تواند ریشه فرهنگ وهنر را تعریف کند، چراکه هر وقت آن را روشن کنیم باید تصویری را نشان دهد، در حالی که ما تا فکری نداشته باشیم هیچ کاری انجام نمی‌دهیم.  هنرمند جاسوس خداوند است.

وی تصریح کرد: فرهنگ و هنر کشور باید در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود،‌ البته مدیرانی که در این وزارت‌خانه هستند نیز باید با هنر آشنا باشد و کارشان را قانونی انجام ندهند. موسسه هنرمندان پیشکسوت در حال حاضر نیاز به سرم که همان بودجه است و تخت که همان مکانی مناسب برای آن است نیاز فوری دارد. به اعتقاد من باید تیمی از نویسندگان  آماده شوند تا خاطرات و تجربه‌هایی که هنرمندان پیشکسوت در طی سالیان فعالیت خود کسب کرده‌اند را به چاپ برسانند و در اختیار آیندگان بگذارند.

محمود عزیزی رئیس هیأت مدیره موسسه نیز در این نشست با اشاره به اینکه کسانی که از امکانات موسسه استفاده می‌کنند دارای درجه یک هنری هستند، اظهار داشت: پیش از انقلاب تاکنون مشاغل هنری تعریف نشده‌اند، باید برای تعریف شدن مشاغل هنری در هیئت دولت لایحه‌ای تصویب شود، ما پیشکسوتانی داریم که درجه یک نیستند اما تلاش می‌کنیم با موافقت هیئت امنا آن‌ها نیز به عضویت موسسه هنرمندان پیشکسوت در بیایند.

خسرو حکیم رابط دیگر هنرمند حاضر در این نشست بود که با دست پر به جلسه آمده بود و طرحی چند صفحه‌ای را برای حاضران قرائت کرد. بهزاد فراهانی نیز در این نشست پیشنهادهایی داد، او همچنین از مدیریت فعلی خانه هنرمندان نیز انتقاد کرد و از معاون وزیر خواست تا هر چه سریع‌تر مشکل بودجه و ملک موسسه هنرمندان پیشکسوت را حل کند، چراکه هنرمندان به چنین فضایی احتیاج دارند.

علی‌اصغر کاراندیش نیز در این نشست اظهار داشت:آمدن علی جنتی به وزارت فرهنگ و ارشاد با عشق و علاقه بود و من نیز با انگیزه به این وزارت‌خانه آمدم. افرادی را که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در معاونت ‌ها انتخاب کرده است، ترکیب تقریبا خوبی است. خدمت به هنرمندان وظیفه ما است و منتی بر سر کسی نیست. وزارت ارشاد برای رسیدن به هدف خود باید به هنرمندان خدمت کند. امیدوارم در این موسسه با هم‌فکری و کمک هنرمندان بتوانیم شرایط خوبی را فراهم کنیم. باید به دنبال این برویم که خود هنرمندان بتوانند سهام‌دار و شریک این موسسه شوند. بدون شک تجربه‌های هنرمندان راه گشای ما و موسسه هنرمندان پیشکسوت است.

داریوش اسدزاده نیز در این نشست اظهار داشت: از سال‌ 1317 که در عرصه هنر فعالیت می‌کنم هنرمندان بسیاری به نحو  اسفناک و بدی از میان ما رفتند، اما از شما می‌خواهم که به هنرمندان کمک کنید، چراکه هنرمند زبان زمان خود است.

در این جلسه طرح‌هایی مطرح شد که مهم‌ترین آن اختصاص مکانی بزرگ به موسسه بود‌،‌تاکنون یکی از جدی‌ترین مکان ها باغ زیبا است که در خیابان قبا واقع شده است و دارای فضایی خوب است، همچنین معاون معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با پرداخت هزینه چاپ کتاب خسرو حکیم رابط که حاصل 50 سال تدریس او در دانشگاه موافقت کرد و از داریوش ارجمند خواست تا تیمی را برای نگارش زندگی‌نامه و تجربه‌ هنرمندان پیشکسوت آماده کند. همچنین قرار است با تدبیری که نیاز به برنامه ریزی دارد مشکل بودجه‌ای موسسه هنرمندان پیشکسوت حل شود.

منبع: تسنیم