سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳

وزیر صنعت:انبارها پر است مردم نگران نباشند!

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن برخی مشکلات مربوط به تامین محصولات گفت: با وجود همه این مسائل و مشکلات انبارها پر است و مردم نگران نباشند.
کد خبر : ۱۳۹۰۴۰
صراط: محمدرضا نعمت‌زاده در چهارمین همایش خانه کشاورز با اشاره به این‌که در سال های اخیر تولید محصولاتی مثل برنج، گندم و دانه‌های روغنی رو به کاهش بوده است افزود: پارسال در مجموع دو میلیون تن گندم خرید تضمینی شد و دولت ناچار بود 9 میلیون تن گندم وارد کند.


وی گفت: تولید برنج داخلی هم 2 و 2 دهم میلیون تن است که با مصرف حدود 3 و 2 دهم میلیون تن در کشور باید یک میلیون تن واردات برنج داشته باشیم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: تولید داخلی دانه های روغنی که پیش از این حدود 13 تا 14 درصد نیاز کشور بود اکنون به کمتر از 7 درصد رسیده است که باید 93 درصد دیگر واردات داشته باشیم.


نعمت زاده اضافه کرد: در بخش حبوبات که قبلا صادرکننده بودیم اکنون به واردکننده تبدیل شده ایم اما با وجود همه این مسائل انبارها پر است و مردم نگران نباشند.


وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در صنایع تبدیلی حدود 11 هزار واحد صنعتی با ظرفیت90 میلیون تن وجود دارد که در بیشتر زمینه‌ها کفایت می کند و در بخش هایی مانند محصولات باغی، دامی، مرغ و شیلات نیز هر جا حمایت لازم باشد حاضر به همکاری و حمایت هستیم.


وی با اعلام آمادگی همه جانبه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حمایت از بخش کشاورزی افزود: این حمایت مشروط به این است که اگر از ما بخواهند و در این صورت ، ما یاری می‌کنیم.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنانش گفت: در اوایل پیروزی انقلاب گفته می‌شد صنعت را باید کنار گذاشت و کشاورزی را محور توسعه قرار داد ولی ما معتقد بودیم این ممکن نیست زیرا این دو بخش‌ مکمل یکدیگرند و نمی توان آنها را از هم جدا کرد.


نعمت زاده  با بیان این‌که تا اگر صنعت، کشاورزی و تولید درست نشود تورم، اشتغال و معیشت مردم نیز درست نخواهد شد گفت: باید همه دست در دست هم و با مشارکت و پشتیبانی یکدیگر تولید را از وضع کنونی نجات دهیم.


نعمت زاده افزود: بسیاری از موانع تولید ربطی به تحریم و آمریکا ندارد و خودمان موجب ایجاد آن شده‌ایم بنابراین ‌نباید مردم را اذیت کرد بلکه باید همه سازمان‌ها در رفع مشکلات ورود پیدا کنند البته نمی‌توان در دو ماه همه مشکلات را حل کرد.


نعمت زاده با انتقاد از نظام بانکی کشور گفت: قوانین دست و پاگیر در بانک ها زیاد است و در این بخش ، تولیدکنندگان همراهی نمی‌ شوند. وی افزود: بانک‌ها منابع و پول کافی برای ارائه تسهیلات ندارند اما با جلسات مشترکی که با آنها داشتیم به فکر ایجاد منابع جدید هستیم.


نعمت زاده مسئله جدی تولید بخش کشاورزی را آب دانست و گفت: این واقعیتی است که 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود بنابراین هنر بخش کشاورزی این است که بتواند با منابع آبی موجود بازده تولید خود را افزایش دهد.


در این نشست ، نماینده کشاورزان و نایب رئیس خانه صنعت استان البرز دیدگاه های خود را درباره مشکلات کشاورزی و تامین ماشین آلات کشاورزی و راه های برون رفت از این مشکلات بیان کردند.

کاهش میزان خودکفایی در بخش کشاورزی از ۷۴%به ۵۵%


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در کنگره خانه کشاور گفت : بررسی ها نشان داد که از ۸۳ تا ۸۸ ضریب وابستگی از ۲۶،۵ به ۴۵،۵ درصد افزایش یافته بعنی خودکفایی از ۷۴ درصد تا حدود ۵۵ درصد رسیده است.

محمد باقر نوبخت در کنگره خانه کشاورز از تلاش های این تشکل در تبیین وضع کشاورزی و افق های آینده تقدیر کرد وبا تاکید بر نقش کشاورزان در امنیت غذایی76 میلیون ایرانی گفت: دولت برای تامین این نیاز به تلاش کشاورزان چشم دوخته است.


سخنگوی دولت افزود: در کشور به اقتصاد مقاومتی چشم دوختیم تا در شرایط مختلف و بتوانیم رفاه لازم را ایجاد کنیم و دولت تدبیر و امید برای رفاه مردم تلاش می کند.


نوبخت تصریح کرد: دولت اعتقاد دارد این هدف جز از با تلاش  همگانی کشاورزان حاصل نمی شود و انتظار داریم این هدف و آرمان دولت تدبیر و امید را محقق کنید.


معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری افزود : هیچ فعالیتی بدون تعامل دوجانبه قابل تحقق نیست و برای تحقق خواسته دولت اگر شرایط و پیشنهادهایی داشته باشید از طریق خانه کشاورز اعلام کنید.


نوبخت گفت : خواسته ها و رهنمودهای شما را در برنامه های دولت لحاظ می کنیم.


وی افزود : سال 93 سال چهارم قانون برنامه پنجم است و سال بعد قانون برنامه ششم را آماده می کنیم و باید قانون افزایش بهره وری کشاورزی هم اجرا شود.
نظرات بینندگان
تسنیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۰۷ آبان ۱۳۹۲
۰
۰
خوبه ادعانکرده من انبارهارو پرکردم!
چون اون وقت باید باور می کردیم که ظرف این مدتی کوتاهی که وزیر شدن جنس و سفارش دادن ،واردکردن ، انبارکردن...