سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳

خبرهای جدید نفتی زنگنه

وزیر نفت از تخصیص ۱۴ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به پروژه‌های نفتی خبر داد.
کد خبر : ۱۳۸۷۹۱
صراط: بیژن نامدار زنگنه صبح امروز در نخستین همایش بین‌المللی صندوق توسعه ملی با محور ثروت ملی، تخصیص دارایی و مدیریت ریسک به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: از آنجا که محور اصلی این همایش ثروت ملی و تخصیص دارایی است مایلم بحث خود را برای تامین مالی بخش انرژی و خصوصاً نفت و گاز متمرکز کنم.به ویژه به خاطر اینکه صنعت نفت و صندوق توسعه ملی ایران بازوهای اصلی توسعه کشور در مناسبات جدید اقتصاد ایران محسوب می‌شود.

وی در ادامه به پیش‌بینی تقاضای جهانی نفت علی‌رغم رکود اقتصادی اشاره و تصریح کرد: در میان مدت و بلندمدت تقاضای جهانی نفت افزایش خواهد یافت؛ پیش‌بینی اوپک از تقاضای نفت نشان می‌دهد که تقاضای کل جهان از سطح 87 میلیون بشکه در روز در سال 2010 به 107.3 میلیون بشکه در روز در سال 2035 خواهد رسید.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه البته طی دوره یاد شده تقاضای کشورهای OECD با 5 میلیون بشکه کاهش مواجه خواهد شد تصریح کرد: با توجه به افزایش 25 میلیون بشکه‌ای در سایر نقاط جهان برایند کلی به صورت 20 میلیون بشکه افزایش برای کل جهان خواهد بود. 

زنگنه ادامه داد: براورد دیگر این است که در میان‌مدت کشورهای اوپک در بازه 2012 تا 2016 میلادی به انجام سرمایه گذاری بیش از 270 میلیارد دلار در بخش بالادستی خود مبادرت کنند البته بخشی از این سرمایه‌گذاری برای حفظ تولید میدان‌های در حال بهره‌برداری و جلوگیری از افت طبیعی تولید در آنها  است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری مورد نیاز صنعت نفت در بازه 2011 تا 2035 طبق پیش بینی اوپک بیش از 2.4 تریلیون دلار است گفت: بر مبنای پیش‌بینی آژانس بین المللی انرژی این رقم تا 14 تریلیون دلار هم می‌رسد که بخش عمده‌ای از آن برای جلوگیری از افت طبیعی تولید در میدان‌های قدیمی مورد بهره‌برداری خواهد رسید.

زنگنه ضمن ابراز امیدواری از بهبود فضای بین المللی به نفع ایران اظهار داشت: بدون تردید با برداشتن تحریم‌ها تولید نفت ایران افزایش قابل توجهی خواهد داشت البته این امر به همراه افزایش تقاضای جهانی و همچنین نیازهای داخلی صنعت نفت به سرمایه‌گذاری بسیاری نیاز خواهد داشت.

وی در ادامه به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: صندوق توسعه ملی نقش بسیار موثری در تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت در چارچوب توانمند سازی شرکت ‌های صنعتی و پیمانکاری خصوصی داخلی دارد؛ صنعت نفت بزرگترین تامین کننده منابع ورودی صندوق توسعه ملی است بنابراین بدون تردید نیازمند تامین مالی پروژه‌های متعددی در بخش‌های بالادستی و پایین دستی است. 

وزیر نفت به توسعه فازهای مختلف میدان پارس جنوبی در عسلویه اشاره و تصریح کرد: این فازها از ابتدا در پیوند با توسعه واحدهای پتروشیمی پایین دستی تعریف شده اند و همچنین توسعه واحدهای پتروشیمی متعدد در بندر امام خمینی از بهترین نمونه های چنین دورانی از شکوفایی صنعت نفت ایران است .

وی گفت: گرچه شرکت های دولتی نمی توانند از صندوق توسعه  ملی منابع مالی دریافت کنند اما همانطور که اشاره کردم براساس سیاست حمایت از بخش خصوصی داخلی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی منابع صندوق می تواند در پروژه‌های مختلف به صنعت نفت پرداخت شود.

زنگنه از استفاده بیش از 14 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد و گفت: سیاست وزارت نفت تعیین پروژه‌های اولویت دار است که با دعوت از سرمایه گذاری داخلی و خارجی آنها را محقق کند.

منبع: تسنیم