سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۷
نقش واشنگتن و ریاض در قطع رابطه گردشگری ایران و مصر

چرا روابط گردشگری ایران و مصر قطع شد؟

مصر همه روابط خود با ایران در حوزه گردشگری را متوقف کرده و در بیان دلیل این کار، به "نگرانی‌های امنیتی" اشاره نموده است؛ کاری که بیش از هر چیز، بیانگر فاصله گرفتن دولت جدید این کشور از رویه دولت قبلی نسبت به ایران است.
کد خبر : ۱۳۵۹۵۸

صراط: مصر همه روابط خود با ایران در حوزه گردشگری را متوقف کرده و در بیان دلیل این کار، به "نگرانی‌های امنیتی" اشاره نموده است؛ کاری که بیش از هر چیز، بیانگر فاصله گرفتن دولت جدید این کشور از رویه دولت قبلی نسبت به ایران است.


"راشا عزیزی" سخنگوی وزارت گردشگری مصر گفته: هم‌اکنون وضعیت امنیتی، به این وزارتخانه اجازه نمی‌دهد از برقراری مسافرت‌ها با ایران، از جمله پرواز هواپیما‌ها و تبادلات گردشگری حمایت کنیم.بنا بر آمارهای رسمی،  43 ایرانی در ماه آوریل از مصر بازدید کردند. با این حال، هیچ ‌گاه پروازهای روتین میان دو کشور برقرار نشد.

در آن زمان، بیشترین مخالفت با ورود گردشگران ایرانی، از سوی گروه‌های تندروی سلفی بود که ایران را به تلاش برای ترویج تشیع در مصر متهم کرده و خواستار قطع ارتباطات گردشگری با ایران بودند. همین مسائل بود که سبب شد دولت مصر، مکان‌های گردشگری ایرانیان را به چند محل خاص محدود کند.پیرامون این مسئله و دلایل آن خبرنگار ما با "حسن هانی زاده" کارشناس و تحلیل گر مسائل منطقه گفتگو کرده است.

بیش از 30 سال است که ایران و مصر روابطی در حد سفیر ندارند بارها تلاش شده که این روابط به سطح عادی برسد اما متأسفانه نه در زمان مبارک و نه در زمان مرسی هیچ گاه این هدف محقق نشد چرا؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تأثیر فزاینده ای که انقلاب اسلامی ایران بر روی ملت های منطقه بویژه مردم مصر داشته و دارد لذا از زمان زمان انور سادات رئیس جمهور اسبق مصر و حسنی مبارک و حتی زمان محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر همواره دستگاههای امنیتی و سیاست خارجی مصر بر این عقیده بوده و هستند که برقراری میان ایران و مصر منجر به نفوذ بیشتر ایران در منطقه خواهد شد لذا از آنجایی که سیاست خارجی مصر محکوم به یک سلسله عوامل خارجی و داخلی و منطقه ای است لذا دولتمردان مصری از برقراری رابطه معمولی بین ایران و مصر به شدت وحشت دارند و این نگرش ها چه در اسلام گرایان که دارای نگاه طائفه ای نسبت به ایران هستند و چه نظامیان کودتا چی که وابسته به آمریکا و عربستان هستند و چه ملی گراها که به نوعی نگرش پان عربیسم دارند لذا روابط ایران و مصر هیچگاه برقرار نخواهد شد زیرا این روابط تنها از طریق دروازه های واشنگتن – ریاض عبور خواهد کرد و چون آمریکا و عربستان و حتی رژیم صهیونیستی روی سیاست خارجی مصر تأثیر گذار است لذا نمی توان انتظار داشت که در یک فرایند زمانی مشخصی روابط ایران و مصر برقرار شود مگر اینکه این روابط از واشنگتن عبور کند.

 شما تأثیر آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی اشاره کردید اینها به چه طریقی تأثیر گذارند؟

آمریکا به دلیل کمک های مالی به مصر در ترسیم سیاست خارجی این کشور نقش کاملا تأثیر گذار و مهمی دارد عربستان هم به دلیل کمک اقتصادی و مالی به مصر نفوذ فوق العاده ای روی احزاب سیاسی مصر چه اسلام گرا ها و چه ملی گرا ها دارد و اسرائیل نیز از آنجایی که یک همکاری امنیتی با مصر دارد لذا حضور جمهوری اسلامی ایران در مصر را نوعی شکنندگی برای امنیت خود تلقی می کند به این مفهوم که رژیم صهیونیستی نمی تواند حضور جمهوری اسلامی ایران را که مصر مرز مشترک با فلسطین اشغالی دارد تحمل کند لذا هم اسرائیل و هم عربستان و هم آمریکا در منع برقراری رابطه میان قاهره و تهران نقش کاملا تأثیر گذاری دارند.

در زمان مرسی رابطه گردشگری میان ایران و مصر برقرار شده بود اما این رابطه از سوی مصر قطع شده است به نظر شما این قطع کردن به چه عواملی باز می گردد؟

هم اسرائیل و هم عربستان و هم آمریکا در این زمینه نقش داشتند لذا مسئله گردشگری هم به نوعی از نظر اسرائیل برای امنیت این رژیم خطرناک است بنابراین فشار هایی به نظامیان حاکم بر مصر و دولت فعلی این کشور وارد کردند که مسئله گردشگری با ایران را منتفی کند زیرا نگاه مصر به دلیل ساختار شکننده ای که به لحاظ مذهبی دارد و اینکه تشیع در جهان اسلام جایگاه وسیعی پیدا کرده است و جوانان ملت های اسلامی رویکرد خاصی نسبت به تشیع دارند لذا از نظر دولتمردان مصر و حتی عربستان حضور جمهوری اسلامی ایران می تواند به گسترش تشیع در جهان عرب منج شود لذا حتی از ورود گردشگران غیر دینی ایرانی در مصر هم وحشت دارند.

مسئله امنیتی که مصری ها مطرح کرده اند پس بهانه ای بیش نیست؟

مسئله امنیتی و مسئله امنیت ملی مصر اینها بهانه ای بیش نیست بلکه تنها مسئله این است که ممکن است حضور ایرانی ها موجب بشود که مردم مصر تحت تأثیر فرهنگ انقلاب اسلامی قرار بگیرند و باعث بشود که نقش و جایگاه عربستان و رژیم صهیونیستی در دراز مدت در مصر کمرنگ شود و لذا با اشاره آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان این تصمیم اتخاذ شده است.

منبع: فارس