چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۴

اظهارات جنتی درباره غلط‌گویی در رسانه‌ها

غلط نویسی و غلط‌ گویی امروزه در رسانه‌ها امر شایعی شده است.
کد خبر : ۱۳۵۱۲۰
صراط: وزیر ارشاد با تاکید بر اینکه باید از تحریف، جانب‌داری و هتک‌حرمت دیگران در رسانه‌ها پرهیز شود، گفت: غلط نویسی و غلط‌ گویی امروزه در رسانه‌ها امر شایعی شده است.

علی جنتی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل خبرگزاری ایرنا که در محل تالار ایوان شمس برگزار شد، با اشاره به اهمیت اطلاع‌رسانی در دنیای امروز، اظهارداشت: اهمیت اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها بر کسی پوشیده نیست اما باید گفت که انگلیسی‌ها جزء اولین کسانی بودند زودتر از دیگران این مهم را درک کردند و با راه‌اندازی رسانه‌های محلی و همچنین رادیو BBC از حدود یک قرن قبل سعی کردند بر افکار عمومی دنیا تاثیر بگذارند و البته ثمرات خوبی را نیز کسب کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین سند دانشگاه اسلامی خبر داد و گفت: این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده و به پیشنهاد وزارت بهداشت، مسائل خاص این وزارتخانه را پیگیری می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کار خبر، اطلاع‌رسانی و رسانه کاری حرفه‌ای است و نیاز به آموزش در سطح عالی دارد بطوریکه هم‌اکنون در دنیا دانشکده‌های خبر روز به روز گسترده‌تر می‌شود.

وی بیان داشت: چنانچه ما نیز بخواهیم همراه این کاروان باشیم باید خود را مجهز به آموزش‌های حرفه‌ای کنیم، متاسفانه در این زمینه ضعف‌های زیادی داریم که این ضعف‌ها در تمامی حوزه‌ها چه حوزه‌های مکتوب، رسانه‌های دیجیتال و صدا و سیما به خوبی مشاهده می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: شاید مناسب نباشد در این مکان از صدا و سیما غیبت کنیم اما باید گفت که برخی از خبرهای تنظیمی صدا و سیما و برخی از خبرخوان‌ها را که می‌بینم دچار تأسف می‌شوم.

وزیر ارشاد افزود: امروزه غلط نویسی و غلط‌گویی و رسانه‌ها امری شایع و متداول شده است و هرچه زمان می‌گذرد متاسفانه عقب‌گرد می‌کنیم، این در حالی است که باید کار حرفه‌ای تر شود.

جنتی بیان داشت: خبرگزاری جمهوری اسلامی، خبرگزاری با قدمتی طولانی است که با قدمت 8 دهه گذشته تحولات زیادی را شاهد بوده و ثبت کرده است.

وی ادامه داد: پس از انقلاب این خبرگزاری نامش را به خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تغییر داد و در قالب یک خبرگزاری امروز سخنگوی تام در حوزه رسانه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه رسانه نبض نظام و بازوی کارآمد آن است، گفت: کارکنان این حوزه نیز سربازان خط مقدم در نبرد رسانه‌ای جهان هستند.

وی ابراز داشت: وظیفه خبرگزاری ایرنا، اطلاع رسانی، تولید خبر، پردازش و تحلیل خبر است البته نظرسنجی و افکار سنجی نیز از دیگر وظایف این خبرگزاری است که می‌تواند مورد نیاز دولت‌مردان نیز باشد.

به گفته وی، ارائه و انعکاس واقعیت‌های موجود جامعه جزء وظایف اصلی خبرگزاری‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود با تاکید بر مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه اظهارداشت: از دیگر وظایفی که امروزه رسانه‌ها باید با جد با آن روبرو شوند مقابله با تهاجم رسانه‌ای بیگانه‌ است اما شبکه‌های ماهواره‌ای به طور دائم بمباران خبری می‌کنند و تلاش می‌کنند چهره شفاف و روشن جمهوری اسلامی ایران را مشبح جلوه دهند.

وی با تاکید بر استفاده از ابزار و رابط‌های نو در تهیه و تولید اخبار اضافه کرد: همکاری با سایر خبرگزاری‌ها جزء مواردی است که باید مورد توجه قرار دهیم.

وی همچنین با اشاره به صدور مجوز برای خبرگزاری‌ها ابراز داشت: بدون شک، وزارت ارشاد در صدد ایجاد ضوابط متقن برای صدور مجوز به خبرگزاری‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: باید سعی شود با رقبا همکاری خوبی داشته باشیم و از روشهای نوین آنان استفاده کنیم، با این هم‌افزایی می‌توانیم راحت‌تر به اهداف خود برسیم.

وی متذکر شد: سرعت انعکاس اخبار و گزارش‌ها یکی از اصلی‌ترین امور است و این امر موجب می‌شود بتوانیم با سرعت به حوادث و رویدادهای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دست پیدا کنیم.

جنتی همچنین با تاکید بر ارائه آموزش‌ها و تقویت دانشکده خبر ابراز داشت: پرداختن به این دو مسئله جزء وظایف اصلی است البته در این میان دفاتر خبرگزاری‌ها در خارج از کشور نیز باید تقویت کیفی شود.

این مقام مسئول جلب اعتماد مخاطبان را مورد توجه قرارداد و گفت: اعتماد مخاطبان سرمایه هر رسانه است و باید تمام تلاشمان را انجام دهیم تا اخبار دقیق، صحیح، با صداقت و با امانت در اختیار مردم قرار گیرد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران یک خبرگزاری خنثی نیست، ادامه داد: لازم است رسانه‌ها از تحریف، جانب‌داری و هتک‌حرمت دیگران و همچنین خلاف‌گویی پرهیز کنند.
منبع: فارس