پنجشنبه ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۶
رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی:

هیچ‌ایرلاینی‌دردنیاهواپیمانمی‌خردجزایران

در نشست وزیر راه و شهرسازی با اعضای تشکل های حرفه ای حوزه حمل و نقل، نمایندگان تشکل ها از مداخله دستوری دولت در اقتصاد در بخش هوایی، نبود شفافیت در بنادر ایران و عدم توجه به صنعت حمل و نقل ریلی انتقاد کردند.
کد خبر : ۱۳۴۲۵۹
صراط: در جلسه ای که میان وزیر راه و شهرسازی با اعضای تشکل های حرفه ای حوزه حمل و نقل در ساختمان شهید دادمان برگزار شد، بخش خصوصی در خصوص مشکلات صنعت حمل و نقل با وزیر به گفتگو پرداخت.

مسعود خوانساری رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران در ابتدای این نشست با بیان اینکه مزیت‌های ایران در حمل‌ونقل دریایی، هوایی، زمینی منحصربفرد است، گفت: بر اساس چشم‌انداز 20 ساله کشور باید در سال 1404 اولین کشور منطقه در هاب دریایی باشیم، اما وضعیت کنونی بر خلاف این هدف است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در سال‌های اخیر حدود 40 میلیارد دلار در حوزه حمل‌ونقل سرمایه‌گذاری کرده‌اند، افزود: اما ما فقط توانسته‌ایم حدود یک میلیارد دلار در این بخش معادل 2.5 درصد سرمایه‌گذاری کنیم.

خوانساری بابیان اینکه در حال حاضر 7 کشور در خشکی محصور هستند و ایران بهترین مسیر برای ترانزیت است، بیان کرد: ما به دلیل فرسودگی ناوگان و گران بودن اعتبارات رشد قابل توجهی در این بخش نداشته‌ایم.

وی ببا اعلام اینکه حمل‌ونقل ریلی در حرف از اولویت برنامه‌هاست، گفت: این در حالی است که در عمل و ساختار مشکل داریم، مسئله‌ای که باعث شده تا بخش خصوصی وارد این حوزه نشود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران افزود: در مسائل مربوط به ایمنی در همه بخش‌ها کمبود یا اشکالاتی داریم به خصوص در جاده‌ها که از وضعیت بدتری نسبت به سایر شقوق حمل‌ونقل به سر می‌برد.

خوانساری با بیان اینکه در مجموع امکانات و مزیت‌های بسیاری در حوزه حمل‌ونقل داریم،افزود: با این وجود میزان بهره‌برداری از این امکانات 7 تا 8 درصد است که به راحتی امکان توسعه این بهره‌برداری به 14 تا 15 درصد وجود دارد البته به شرطی که از همه پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

صندوق توسعه ملی تسهیلات نمی دهد

در ادامه عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی در این نشست مهمترین مشکل بخش حمل و نقل هوایی را تصدی گری دولت و دستوری عمل کردن دانست و گفت: دولت برای درآمد و هزینه های ما تصمیم گیری می کند که این موضوع کار را برای ایرلاین ها بسیار سخت کرده است.

وی افزود: شرایط بعد از انقلاب و تحریم ها در کنار سوء مدیریت در ایرلاین ها موجب شد که این صنعت حمل و نقل هوایی که یک صنعت سودده در دنیا به شمار می رود زیان ده باشد.

موسوی با بیان اینکه مهمترین  فاکتور توسعه در هر کشوری صنعت حمل و نقل هوایی است، بیان کرد: صنعت هوایی در تمام دنیا به شیوه فاینانس اداره می شود و هیچ ایرلاینی در دنیا هواپیما خریداری نمی کند اما متاسفانه به دلیل شرایط تحریم ما مجبور به خرید هواپیما هستیم.

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با انتقاد از شیوه تسهیلات دهی صندوق توسعه ملی، گفت: به صندوق توسعه ملی 2 میلیارد دلار اختصاص دادند اما هنوز به دلیل قوانین دست و پاگیر هنوز تسهیلاتی به ایرلاین ها اختصاص نیافته است.

وی با اشاره به اینکه در کشور  فقط قوانین صنعت حمل و نقل هوایی ترجمه قوانین دیگر کشور ها است، بیان کرد: برای صنعت هوایی که بطور مستقیم در عرصه بین المللی فعالیت دارد نمی توان قوانین بومی تدوین کرد.

موسوی با بیان اینکه فروش بلیت ها ما در داخل صد در صد و در پروازهای بین المللی بالای 80 درصد بصورت ریالی است، گفت: اما 65 درصد هزینه های ایرلاین ها باید بصورت ارزی پرداخت شود که تامین ارز مورد نیاز برای ما بسیار سخت است.

رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی با گلایه نسبت به عوارض گمرکی بالا برای واردات قطعات و موتور هواپیما، اظهار داشت: متاسفانه در صنعت حمل و نقل هوایی 3 یا 4 ایرلاین واقعا خصوصی وجود دارد و مابقی شرکت ها دولتی هستند که با لباس خصوصی وارد این رقابت می شوند.

همچنین سید فاطمه مقیمی، نایب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران نیز با اشاره به این‌که دغدغه اصلی کشور موضوع اشتغال است، گفت: اگر بتوانیم رشد کارآفرینی را به حوزه حمل‌ونقل سوق دهیم، معضل اشتغال و به دنبال آن تورم در کشور حل می‌شود بنابراین در این راستا باید قانون بهبود فضای کسب و کار و قانون ترانزیت قابلیت اجرا را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون برنامه پنجم ورود کامیون‌های با عمر کمتر از سه سال مجاز است، اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی باید مجوز واردات را بدهد، از این رو می‌خواهیم این مجوز را برای کاهش سن ناوگان بدهید با توجه به این‌که تولیدات داخلی پاسخگوی نیازهای کنونی فعالان بخش حمل‌ونقل جاده‌ای نیست.

ایجاد بنادر خشک جدید دوباره کاری است

در این نشست همچنین مدیرعامل کشتیرانی بر و بحر ایران با انتقاد از اینکه قوانین مزاحم مالیاتی و تامین اجتماعی و همچنین عدم شناخت سیستم بانکی از کشتیرانی و کشتی‌سازی دو مشکلی است که فعالان این بخش‌ها با آن روبرو هستند، گفت: باید فکری به حال آینده کنیم.

وی افزود: کشورهای متعددی در اطراف ایران محصور در خشکی هستند اما آیا تا 5 سال آینده می‌توانیم به این قبیل کشورها خدمات‌رسانی داشته باشیم ضمن آنکه در بنادر دچار عقب‌افتادگی زیادی هستیم.

ملک با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در بندر شهید رجایی دچار اقدامات جزیره‌ای شده است، گفت: سازمان بنادر اعلام کرده که کشتیرانی‌ها نباید با اپراتورها قرارداد ببندند، همچنین صاحبان کالا هم نمی‌توانند با ترمینال قرارداد امضا کنند. این بدان معناست که علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های بالا نمی‌توانیم از این سرمایه‌گذاری استفاده کنیم.

در ادامه احمدرضا قائم مقام رئیس انجمن پایانه‌داران ایران با بیان اینکه 50 میلیون دلار سرمایه به بندر شهید رجایی آوردم اما امروز با سردگمی عجیبی دربنادر روبرو هستیم، گفت: نبود شفافیت در بنادر کشور و نبود نقشه راه موجب شده که بنادر وضعیت نابود کننده ای داشته باشند.

وی با انتقاد از اینکه هیچ نقشه راه درستی در بنادر نداریم، گفت: در حالیکه 90 درصد کشتی ها به بنادر ایران نمی آیند چطور می خواهیم از نام خلیج فارس دفاع کنیم وقتی هنوز نمی توانیم از مزایای آن بهره ببریم.

قائم مقام با بیان اینکه بخش خصوصی دچار روزمره گی شده است، بیان کرد: برای ایجاد بنادر خشک نیاز به کارکارشنای داریم و معتقدم ایجاد بنادر خشک جدید دوباره کاری است.

وی تصریح کرد: برای برون رفت از این وضعیت باید طرح نرم‌افزار جامع لجستیکی در کشور راه‌اندازی شود،علاوه بر این کارگروهی تشکیل شود تا هر 14 روز یکبار گزارش کار را به وزیر ارائه شود تا تصمیمات لازم و به‌موقع اتخاذ شود.

منبع: مهر