در این برنامه در بخش باورها و ارزشهای کلیدی آمده است: دانشگاهها دارای هویتی انسان ساز، ارزشمند و خدامحور هستند و بر این باورم که دانشگاهیان، آموزش، پژوهش و نوآوری همچنین مدیریت در هر سطحی را خدمت، عبادت و افتخار میدانند و کار خود را به گونهای سامان میدهند که از رشد و تعالی جامعه علمی با گرامیداشت کرامت و رشد انسانی دانشگاهیان پاسداری شود.
میلی منفرد در ادامه این برنامه آورده است: باور دارم که دانشگاهیان با آرمانی مشترک، همواره منافع ملی را از منافع دانشگاه و منافع دانشگاه را از منافع خود برتر میدانند، هر کنش مدیریتی خرد یا کلان در وزارت علوم و دانشگاهها باید با سیاستهای رسمی نظام، قوانین و مقررات و اعتدالگرایی هماهنگ باشد و نباید شأن، جایگاه و استقلال علمی دانشگاه و دانشگاهیان را به هیچ بهایی مخدوش سازد.
در این برنامه به اعتلای اخلاق و معنویت اسلامی و فرهنگ دینی، پایه تولید علم و دانش سودمند و استفاده درست از آن است تاکید شده که دانشگاهها با پرهیز از آفت سیاست زدگی، افزون بر گسترش آموزشهای تخصصی، باید به گسترش اخلاق، معنویت و آزاداندیشی در دانشگاه و جامعه برای تربیت انسانهای فرهیخته و شایسته و دارای دانش پیشرفته و توان کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری بپردازند و بهویژه، اخلاق حرفهای را به شکل برنامهریزی و سازماندهی شده آموزش دهند تا برونداد نظام آموزش عالی، پژوهش و فناوری، افزون بر پیشبرد بهرهوری و شکوفایی علمی؛ جامعه دانش بنیان، عدالت محور و برخوردار از انسانهای پاک، آگاه، اندیشمند و ماهر باشد.
تاکید بر رشد و توانمندسازی کشور در علم و فناوری و معنویت از سوی دانشگاهها، بازآفرینی و توسعه نظام آموزشی کشور، روزآمدی متون، محتوا و برنامههای آموزشی و درسی دانشگاهها از دیگر نکات این برنامه است.
در این برنامه چشمانداز وزارت علوم و دانشگاهها در افق 1396 تعریف شده است که نقش و سازوکارهای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دستیابی به هدفهایی که دارد، بازآفرینی میشوند. دستاورد این بازآفرینی، وزارتی کنشیار، مشتریمدار، نتیجهمدار، آیندهنگر، مشارکتجو، غیرمتمرکز، پاسخگو، کارا، اثربخش، انعطافپذیر، توانافزا، اعتمادآفرین و چابک خواهد بود.
در چشم انداز ترسیم شده تربیت انسانهای فرهیخته و شایسته و دارای دانش پیشرفته و توان کارآفرینی با کاربست دانش روز، هدف است و دانشگاهها در پیشبرد کارآمدی کشور، دفاع از مرزهای اعتقادی ، وحدت و امنیت ملی و صیانت از فرهنگ و هویت ملی و اسلامی در برابر تهاجم فکری و فرهنگی با برنامهریزی و پشتیبانی، برجسته تر و آشکارتر حرکت میکنند.
پس از چشم انداز ترسیم شده، دیدگاهها و برنامههای کلیدی در بخشهای متعددی از جمله سیاستگذاری و مدیریت، دانشگاهها، استادان، آموزش و پژوهش، توسعۀ علم و فناوری، فناوریهای نو، دانشگاه و جامعه، همکاری و هماهنگی، مشارکت دانشگاهیان، نوآوری و آزاداندیشی، پشتیبانی، کیفیت و ارزیابی، کارآفرینی و اشتغال، اطلاعات و ارتباطات علمی، سنجش و پذیرش دانشجو، دانشجویان و دانشآموختگان، ایثارگران و استعدادهای درخشان بیان شده است.
مروری بر بخش سیاستگذاری و مدیریت
- کار مدیران با مشارکت دانشگاهیان و نهادهای بیطرف مانند انجمنهای علمی نظارت میشود.
- جایگاه زنان در مدیریت وزارت علوم و دانشگاهها با احترام به نقش آنان در خانواده، ارتقا و بهبود خواهد یافت.
- در برنامه کوتاهمدت بازنگری در آییننامههای کلیدی مانند آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی با همکاری هیاتهای امنا دانشگاهها، بازنگری در نهادهای سیاستگذار زیرمجموعه وزارت علوم با هدف افزایش کارایی و اثربخشی.
مروری بر بخش دانشگاهها
- کاهش تمرکز در اداره امور دانشگاهها
- تلاش برای رفع تبعیضها میان پژوهشگاهها و دانشگاهها
- همکاری بخش غیردولتی و مردمی و دانشگاههای معتبر خارجی در توسعه علم و فناوری با برگزاری دورههای مشترک و توسعۀ دانشگاههای غیردولتی و شعبههای دانشگاههای خارجی با نگهداشت کیفیت
- مشارکت استادان و دانشگاهها در توسعه علمی در جهان و گسترش مرزهای دانش
مروری بر بخش استادان
- برنامهریزی و تخصیص منابع کافی برای توسعه و بالندگی و روزآمدی استادان با مشارکت آنان
- افزایش شمار استادان
- فراهم شدن زمینه بهبود هرم استادان
- رساندن نسبت کل دانشجو به هیأت علمی تماموقت در دانشگاهها و مؤسسات آموزشی عالی غیردولتی تا پایان سال 96 به حداکثر 40 و در دانشگاه پیام نور به حداکثر 250
- همکاری استادان بازنشسته با دانشگاهها
- بهبود منزلت و معیشت استادان
مروری بر بخش آموزش و پژوهش
- برنامهریزی و مشارکت دانشگاهها در تحول برنامههای درسی، روشهای تدریس، روشهای راهنمایی و مشاوره و شیوههای یاددهی و یادگیری
مروری بر بخش توسعه علم و فناوری
- سیاست وزارت علوم بهرهگیری از آخرین دستاوردهای علمی در گسترش دانشگاهها و از سویی به گسترش تحصیلات تکمیلی برای تولید علم سودمند و دانش نوین در کشور
- رونق میانرشتهها و علوم و فناوریهای نوین
- گسترش دانشگاهها بر پایه آیندهنگری و نیازسنجی
- آموزش بر پایه پژوهش و فناوری
- تأمین نیازهای علمی و فناورانه کشور
- مشارکت در دستیابی به جایگاه علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن تا پایان برنامۀ پنجم توسعه
- توسعۀ علوم پایه و پژوهشهای بنیادی در کنار توسعه علوم انسانی و اجتماعی
مروری بر بخش فناوریهای نو
- استفاده بهینه از ظرفیت قانونی همکاری دستگاههای اجرایی با دانشگاهها در آزمایشگاههای کاربردی و پیشرفته
- رشد تحصیلات تکمیلی به ویژه از جنبۀ کیفی
- برنامهریزی یکپارچه برای گسترش استانداردها و سازوکارهای تشویقی استادان در راهنمایی پایاننامهها و رسالهها و پژوهشهای دانشجویان
- توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاهها
مروری بر بخش دانشگاه و جامعه
- نقش ویژه برای انجمنهای علمی، نخبگان و استعدادهای برتر در تصمیمسازی وزارت علوم و دانشگاهها
- استفاده از ظرفیت رسانهها برای آگاهسازی مردم از پیشرفتهای علم و فناوری
- شناخت مشکلات
- افزایش مشارکت مردم
- پاسخگویی وزرات علوم و دانشگاهها، هر مدیر در هر مرتبه و مقام باید مسئولیت تصمیمها و کارهای خود را بپذیرد
- تشویق پژوهشهای پاسخگوی نیازهای کشور
مروری بر بخش همکاری و هماهنگی
- همکاری و هماهنگی وزارت علوم با نهادهای آموزشی و پژوهشی دیگر مانند وزارت بهداشت، فرهنگستانها، حوزههای علمیه و دانشگاه آزاد با نهادهای قانونگذار و سیاستگذار مانند مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات و مرکز پژوهشها
- همکاری، هماهنگی، همراستایی و مشارکت با دستگاههای اجرایی دیگر مانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری وزارت آموزش و پرورش، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بنیاد ملی نخبگان
- همکاری با شورای عالی عتف و شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نهاد سیاستگذار ملی و فرابخشی
- گسترش همکاری دانشگاهها با بخشهای صنعتی و خدماتی دولتی و غیردولتی
- همکاری با سازمانهای جهانی مرتبط مانند، یونسکو، آیسسکو و اتحادیۀ جهانی دانشگاهها.
مروری بر بخش مشارکت دانشگاهیان
وزارت علوم در چارچوب قانون، به آسان سازی شکلگیری و کار تشکلهای سیاسی، صنفی و اسلامی در دانشگاهها همت میگمارد و از مشارکت آنها در کار خود، به ویژه در نظارت و تصمیم سازی بهره خواهد برد.
مروری بر بخش نوآوری و آزاداندیشی
- گسترش کرسیهای نظریهپردازی و نقد و آزاداندیشی
- پشتیبانی از آزادی استادان و دانشگاهها در این بخش
- نقش ویژه به انجمنهای علمی
- برتری در نقش وزارت عتف و دانشگاهها در پیشبرد نظام ملی نوآوری
مروری بر بخش پشتیبانی
- اولویت به پژوهشهای کاربردی و پایان دادن به پروژههای ناتمام عمرانی
- کاهش دغدغههای خطرپذیری مالی در پژوهش و نوآوری
- ارائه گزارش تکلیف قانونی رشد سالانۀ سهم پژوهش از تولید ناخالص داخلی
- توسعه نظام اطلاعات مالی و دستاوردهای پژوهشی در وزارت علوم
- استفاده از ظرفیتهای قانونی برای توسعۀ شعبههای خودگردان دانشگاهها
- پشتیبانی از توسعۀ دانشگاهها در کشورهای همسایه
مروری بر بخش کیفیت و ارزیابی
- ارائه نظام جامع و یکپارچۀ پایش کیفیت توسعۀ علم و فناوری
- نظام رتبهبندی دانشگاهها
- حمایت از 10 دانشگاه برتر
- بازنگری نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
مروری بر بخش کارآفرینی و اشتغال
- افزایش اثربخشی بورس ایده و بازار فناوری
- استفاده از ظرفیت قانونی گسترش شرکتهای دانشبنیان، شرکتهای زایشی، پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد
- بازنگری شیوه کارآموزی و کارورزی دانشجویان
- ایجاد و توسعه دانشگاههای علمی و کاربردی در بخش خصوصی
- همکاری با نهادهای مرتبط برای طراحی و اجرای نظام مالکیت معنوی
مروری بر بخش اطلاعات و ارتباطات علمی
- پشتیبانی از راهاندازی دانشگاهها
- برگزاری آموزشها
- انجام طرحهای پژوهشی
- تبادل استاد و دانشجو
- پذیرش نمایندگی
- پذیرش دانشجوی خارجی
- فرصت مطالعاتی و برگزاری و شرکت در همایشهای علمی
- بازنگری دریافت مجوز انتشار نشریههای علمی از وزارت علوم
- افزایش شمار نشریات علمی تا پایان سال 1396
- آگاهی از پژوهشهای پیشین و در حال انجام از یک سو و آگاه سازی دیگران از سوی دیگر با دسترسی روزآمد، آسان و پیوسته
- ایجاد نظامی برای تبدیل دستاوردهای علمی و پژوهشی به دانش انباشته و دسترسپذیر
مروری بر بخش سنجش و پذیرش دانشجو
- جدایی سنجش از پذیرش
- همخوانی میان نیازها و خواستهای دانشجویان و رشته و دانشگاه محل پذیرش آنها
- دسترسی همگانی و عادلانه به آموزش عالی باکیفیت
- همکاری با آموزش و پرورش در این زمینه
مروری بر بخش دانشجویان و دانشآموختگان
- افزایش صدور مجوز انجمنهای دانشجویی
- اولویت به رفاه دانشجویان، بهویژه جانبازان و معلولان و بیسرپرستان
- افزایش پوشش وامهای دانشجویی، بهبود تغذیه
- استانداردسازی خوابگاهها
- بهبود سلامت افزایش پوشش بیمه
- کاربست روشهایی مانند وقف و مشارکت بخش غیردولتی برای بهبود رفاه دانشجویان
- واگذاری هر سال حداقل 20 درصد از خدمات رفاهی دانشجویان به بخش غیردولتی
- توسعه برنامههای غیردرسی مانند ورزش، تفریح و سرگرمی
- بازنگری در ارتباط هرچه بیشتر با دانشآموختگان
- پشتیبانی مالی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور با همکاری وزارت امور خارجه
مروری بر بخش ایثارگران
- بکارگیری ظرفیتهای قانونی برای ادامه تحصیل ایثارگران و بکارگیری آنان در دانشگاهها و تامین ظرفیتهای تازه برای پشتیبانی از رشد علمی آنان
مروری بر بخش استعدادهای درخشان
- جایگاه ویژه برای استعدادهای درخشان در سیاستگذاریهای وزارت علوم
- شناسایی استعداد درخشان به منظور کاهش شتاب مهاجرت نخبگان و بازگشت نخبگان ایرانی خارج از کشور یا استفاده از توان علمی و آمد و شد آنان به کشور
مروری بر بخش کارکنان
- تلاش برای پذیرش و گزینش کارکنان و مدیران اجرایی با هدف شایستهسالاری
- بازطراحی آییننامه استخدامی کارکنان غیرهیات علمی دانشگاهها با کمک هیاتهای امنا
میلی منفرد توسعه علمی دانشگاه و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور را از مهمترین اولویتهای کاری خود خواند و افزود: بدونشک تمام سعی خود را انجام خواهم داد تا محیطی آرام و پرنشاط برای توسعه علمی کشور فراهم کنم.
خلاصهای از سوابق علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی وزیرپیشنهادی علوم
* مشخصات فردی:
نام و نام خانوادگی: جعفر میلی منفرد شماره شناسنامه 1842
تاریخ تولد: 1332 صادره از تهران
* مدارج تحصیلی و رتبه علمی
- دکترای مهندسی برق قدرت، دانشگاه پاریس 6، فرانسه، 1363
- کارشناسی ارشد مهندسی برق قدرت، دانشگاه پاریس 6، فرانسه، 1360
- اخذ دیپلم تخصصی از مدرسه عالی برق پاریس(Supelec)، فرانسه، 1359
- کارشناسی مهندسی برق قدرت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، 1356
- مرتبه علمی : استاد پایه 32 عضو هیات علمی گروه قدرت دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
* مشاغل و سمتهای قبلی در دانشگاههای دولتی
1- قائم مقام وزیر و معاون طرح و توسعه وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
2- سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
3- معاون فنّاوری وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
4- معاون فنّاوری وزیر و رئیس سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران
5- معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
6- معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
7- معاون دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری
8- مسئول چهار دوره تقویتی کارشناسی ارشد ایثارگران کشور
9- سرپرست پردیس تفرش دانشگاه صنعتی امیرکبیر
10- سرپرست دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر
11-معاون آموزشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر
12-رئیس دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر
13-معاون امور جنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر 1369 - 1366
14- معاون دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر 1367 - 1365
* عضویت در شوراها، کمیتهها، مجامع، هیاتها
- هیئت امنای منطقه شمال شرق
- شورای مرکزی دانشگاه جامع علمی و کاربردی
- کمیته هماهنگی و برنامهریزی دانشگاه مجازی
- هیات امنای دانشگاه های مشهد، بیرجند و تربیت معلم سبزوار
- هیات امنای دانشگاه شهید بهشتی
- هیات امنای شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان
- ریاست کمیسیون دائمی هیات امنای شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان
- عضو هیات امنای سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران(ادامه دارد)
- عضو هیات امنای 6 منطقه کشور و ریاست کمیسیون دائمی آنها
- شورای مرکزی بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- کمیسیون مرکزی موارد خاص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- شورای عالی ارزشیابی مدارک خارجی وزارت علوم، تحقیقات و فّنّاوری
- کمیته بهره وری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- شورای عالی بهره وری و تحول اداری وزارت علوم، تحقیقات و فّنّاوری
- شورای تحقیقات و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
- شورای هدایت استعدادهای درخشان
- شورای گسترش آموزش عالی
- شورای عالی اطلاع رسانی
- شورای پژوهش های علمی کشور
- چندین دوره عضویت در شورای هیات داوران جشنواره بین المللی خوارزمی (برگزیدگان علم و صنعت)
- شورای داده ورزی و اطلاع رسانی
- کمیته ملی زیست فناوری
- کمیته خودکفایی مخابرات - عضویت در هیات های امنای بیست دانشگاه و موسسات تحقیقاتی و فّنّاوری و ریاست کمیسیون دائمی آنها
- عضو مؤسس انجمن مکاترونیک ایران
- عضو مؤسس جمعیت توسعه علمی ایران
- مؤسس و دبیر انجمن ایرانی اخلاق در علوم و فّنّاوری
- عضو هیئت داوران فصلنامه علمی- پژوهشی اخلاق در علوم و فناوری