سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

پرونده‌های شکایت ازاحمدی‌نژادبسته می‌شود؟

چندین شکایت از دستگاه اجرایی وجود دارد اما به این معنا نیست که این شکایتها از شخص رییس جمهور است. شکایت متعددی راجع به دستگاههای مختلف و وزارتخانه های مختلف در کمیسیون اصل 90 موجود است که اگر احراز شود که تخلفی صورت گرفته و ضرورت هم تشخیص داده شود جهت رسیدگی به قوه قضاییه منعکس می شوند.
کد خبر : ۱۲۷۷۲۰
پرونده هشت‌سال ریاست‌جمهوری محمود احمدی نژاد بسته شده است، اما از همان روز ترک وی از پاستور پرونده جدیدی برای او باز می‌شود؛ پرونده عملکرد هشت‌ساله‌اش. اما نمی‌تواند از زیر بار درو‌کردن آنچه در این هشت‌سال کاشته، شانه خالی کند. نحوه زمامداری او در دولت‌های نهم و دهم آن‌چنان پراشکال بود که تنها دوهزار شکایت به کمیسیون اصل 90 قانون اساسی تحویل شده است. 

شکایت‌هایی که به‌گفته حسین آذین، دبیر کمیسیون اصل 90 مجلس، قرار نیست با پایان کار دولت دهم فراموش شود. این تعداد شکایت رکوردی بی‌سابقه برای محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق ایران، رقم زد؛ شاید به‌همین دلیل است که کمیسیون اصل 90 مجلس نهم «می‌خواهد» پرونده این شکایت‌ها را به سرانجام برساند.

 البته این تعداد شکایت تنها در دوره مجلس نهم به کمیسیون اصل 90 ارجاع نشده، تعداد شکایت‌های باقیمانده از مجلس هشتم نیز قابل توجه است؛ تا آن حد که تنها 254‌پرونده شکایت از دوره قبل، محرمانه اعلام شده و به بایگانی «محرمانه ها» فرستاده شده است. گذشته از پرونده‌های شکایت «محرمانه» و آن پرونده‌هایی که بررسی آن‌ها تمام شده و به قوه‌قضاییه ارجاع شده است، آذین عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 دیروز به باشگاه خبرنگاران گفت کمیسیون اصل 90، طبق وظیفه‌اش به بررسی پرونده‌های ارجاعی رسیدگی خواهد‌کرد. 

حسین آذین برای نمونه به پرونده شکایت‌هایی همچون سفر خانوادگی احمدی‌نژاد و همراهانش به نیویورک و سفر به مسکو اشاره کرد؛ اما مصادیق شکایت، از سفر‌های پرشمار احمدی‌نژاد فراتر است. 

محمد علی پور مختار نماینده کبودرآهنگ و رییس کمیسیون اصل 90  در خصوص چگونگی روند رسیدگی به پرونده شکایت از دولت، گفت: «پرونده شکایت از دولت در دادگستری است و آنها رسیدگی می کنند. پرونده در دادگستری بوده و آنها بر اساس مقررات کارشان را انجام میدهند. پرونده در جریان است تا به نتیجه برسد و دولت اطلاعاتی در خصوص اظهارنامه ای که ارسال شده بود را منتشر کرد و این امر نشان دهنده این است که این پرونده در قوه قضاییه در جریان است. »

وی در خصوص پرونده ها و شکایت های دیگر از دولت احمدی نژاد در کمیسیون اصل 90،  یاد آور شد: «چندین شکایت از دستگاه اجرایی وجود دارد اما به این معنا نیست که این شکایتها از شخص رییس جمهور است. شکایت متعددی راجع به دستگاههای مختلف و وزارتخانه های مختلف در کمیسیون اصل 90 موجود است که اگر احراز شود که تخلفی صورت گرفته و ضرورت هم تشخیص داده شود جهت رسیدگی به قوه قضاییه منعکس می شوند. »

در بخش چشمگیری از شکایت‌های مربوط به شخص احمدی‌نژاد، ردپای رحیم‌مشایی به‌چشم می‌خورد. نمونه آن شکایت از گفته‌های مشایی درباره مکتب ایرانی، انبیا، مدیریت داوود نبی و حضرت مسیح و رژیم صهیونیستی است که به وزارت اطلاعات ارسال شده است. پس از شکایت‌های رسمی از شخص احمدی‌نژاد، پرتعدادترین شکایات مربوط به تهدید محیط‌زیست در دولت‌های نهم و دهم است.

بعد نوبت به شکایت‌های مربوط به جهش چند برابری قیمت داروها، توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته در بازار، عدم تخصیص ارز مترو و مواردی از این دست می‌رسد. 

براساس همین شکایت‌ها و پرونده‌هایی که پس از بررسی کمیسیون اصل 90 به قوه‌قضاییه ارجاع شده است. اولین دادگاه محمود احمدی‌نژاد پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش، پنجم آذر سال‌جاری برگزار می‌شود.  

منبع: شفاف