سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون:

مهم‌ترین اشکال سریال‌های تلویزیونی رمضان

منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون گفت: سریال‌های ویژه ماه رمضان باید معنویت این ماه را در جامعه نهادینه کند که فیلم‌های امسال فاقد این ویژگی هستند.
کد خبر : ۱۲۵۴۸۷

صراط محمد کراچیان  درباره روند فیلم‌های پخش شده در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: ماه رمضان ماه خودسازی و افزایش سطح ایمان و تصمیم گرفتن برای رو آوردن به مسایل اخلاقی است و با ماه‌ها و زمان‌های دیگر تفاوت دارد.

وی ادامه داد: این فضای متفاوت باید در فیلم‌ها و سریال‌های ویژه این ماه نیز رعایت شود به گونه‌ای که فضای رأفت قلبی وِیژه این ماه را در انسان‌ها تشدید کند و با استفاده از داستان‌های مناسب و بهره‌گیری از هم‌ذات‌پنداری ویژه آثار درام کاری کند که مخاطب پس از این ماه نیز حال و هوای آن را در درون خود حفظ کند.

منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون تاکید کرد: در واقع ماه رمضان اوج گرایش انسان‌ها به عرفان، اخلاق و مباحث دینی است و سریال‌های این ماه نیز باید با حال و هوای معنوی این ماه تناسب داشته باشند.

وی ابراز داشت: این در حالی است که فیلم‌هایی که در ماه مبارک رمضان امسال شاهد پخش آنها از شبکه‌های مختلف تلویزیونی بوده‌ایم مناسبت چندانی با این ماه نداشته است و هر زمان دیگر که در جدول پخش تلویزیون قرار می‌گرفت اشکالی ایجاد نمی‌شد.

مادرانه از ضعف نقاط تعلیق در فیلمنامه رنج می‌برد

کراچیان با اشاره به اینکه سریال«مادرانه» از ضعف نقاط تعلیق در فیلمنامه رنج می‌برد، تصریح کرد: اگر نویسنده نقاط تعلیق داستانی را به خوبی بشناسد، می‌تواند از موارد متفاوتی از این تعلیق در فیلمنامه استفاده کند در حالی که تعلیق در سریال مادرانه بیشتر بر فرار و فکر رهایی توسط «رها» یکی از شخصیت‌های داستان متمرکز شده است.

وی با اشاره به اینکه نام «رها» نیز اشاره ایهامی به مسئله تعلیقی داستان یعنی رهایی دارد، اضافه کرد: این مسئله بدان معناست که فرار و یا مسایلی در همین ارتباط در داستان مادرانه موضوع اصلی است و فراز و فرودهای داستان و تصمیم‌گرفتن برای ادامه فیلم به این مسئله بستگی دارد بنابراین نویسنده در این داستان نتوانسته است کشش درامی لازم را ایجاد کند.

منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون تصریح کرد: از سویی داستان مادرانه قصه تکراری مشکلات میان پدر و مادر، رها کردن مادر و سهم‌خواهی فرزندان از دو طرف ماجراست و بدین ترتیب اگر کلیشه را الگوی موفق تکرار بنامیم موضوع این سریال را می‌توان نخ‌نما شده نامید.

 ظرفیت‌های داستانی قالیشویی در «دودکش» نادیده گرفته شده است

وی با اشاره به اینکه «دودکش» نیز داستانی غیرمناسبتی است که در یک قالیشویی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زیستگاه و محل کار افرادی که در قالیشویی کار می‌کنند یکسان است ایده ساخت سریال از این مکان موضوع خوبی را تشکیل داده که ظرفیت‌های خوبی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: مسئله اینجاست که گویی نویسنده فراموش کرده است که آدم‌های قالیشویی نیز مشکل و داستانی دارند و مدام اتفاقاتی در داستان ایجاد می‌کند که مخاطب را به خارج از این فضا بکشاند که این مسئله داستان‌های مختلف را به داستان اصلی تحمیل کند.

منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون ادامه داد: کافی بود نویسنده این سریال مدتی با آدم‌های درگیر در این شغل زندگی می‌کرد تا داستان آنها را درک کند و ناچار به ایجاد تعقیب و گریزهای بیهوده و خارج کردن داستان از فضای قالیشویی نشود.

 سریال خروش پرش‌های داستانی بیش از اندازه دارد

وی ابراز داشت: شخصیت داستان «خروس» نیز » از میان 36 وضعیت نمایشی در موقعیت داستانی با نام« مخمصه قرار دارد و مهم‌ترین مشکل این سریال این است که پرش‌های داستانی زیادی دارد.

کراچیان با اشاره به اینکه در این سریال نیز عدم شناخت موقعیت‌های مکانی و عدم استفاده درست از اصول کلاسیک سریال‌نویسی به چشم می‌خورد، بیان داشت: اگر نویسنده فضای بیمارستان و دلواپسی‌ها و مشکلات را به خوبی می‌شناخت نیازی به فراموشی فضای اصلی داستان یعنی بیمارستان نداشت و از همین موقعیت می‌توانست صحنه‌های طنز خلق کند.

وی اضافه کرد: همچنین در این داستان گرچه افرادی تیپ و غیرتیپ در جامعه به چشم می‌خورند اما برخی افراد داستان اگر وجود نداشته باشند نیز به اصل داستان ضربه وارد نمی‌‌شود.

 مشکل اصلی سریال‌های ماه مبارک ضعف داستانی است

منتقد و کارشناس سینما و تلویزیون با اشاره به اینکه به طور کلی مشکل اصلی سریال‌های ماه مبارک ضعف داستانی است، گفت: هنوز نویسندگان ما شیوه صحیح تعریف قصه، قهرمان و ضد قهرمان، گره‌افکنی و گره‌گشایی، مانع، تحلیل و موارد مشابه دیگر را بلد نیستند که این مسئله سبب ضعف فیلم وسریال‌ها و روی آوردن مخاطب به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: با کمال تاسف اگر داستان سر یال‌های ماه رمضان ارتباطی با این ماه داشته باشد، به طور معمول ماجراهایی درباره روح را تشکیل می‌دهد و یا سریالی که نوبت پخش نگرفته در این ماه به نمایش گذاشته می‌شود که این مسئله نگران‌کننده است.

منبع: تسنیم