سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴
رسانه در هفته گذشته

رسانه‌های مصر به ایران سفر می‌کنند

اظهارات معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر عدم ورود این معاونت به موضوع انحلال انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و نیز اعلام آمادگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فعالیت رسانه‌های مصری در ایران از مهمترین اخبار فرهنگ و ادب در هفته گذشته بود.
کد خبر : ۱۲۵۲۷۷
صراط محمد جعفر محمد زاده معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته در نشستی خبری که به مناسبت آغاز به کار موزه ملی مطبوعات برگزار شد با اشاره به روند صدور مجوز پروانه فعالیت برای نشریات اظهار داشت: زمانی که بنده به معاونت مطبوعاتی آمدم بیش از 4 هزار و 300 پرونده در نوبت بررسی قرار داشت؛ بعضی از این‌ها 10 سال بود در نوبت رسیدگی بود تا یک پاسخ «نه» بگیرند بعضی‌ها هم اگر پاسخ می‌گرفتند، بعد از 10 سال دیگر انگیزه‌ای برای فعالیت در حوزه‌ای که 10 سال پیش برای آن درخواست مجوز داده بودند، نداشتند. من همیشه گفته‌ام که این مسئله زیبنده نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد ادامه داد: ما با تعاملی که با هیئت نظارت بر مطبوعات داشتیم، صدور مجوز برای پرونده‌های در صف انتظار را به روز کردیم. تمام پرونده‌های موجود در همه استان‌ها را یک دور صفر کردیم، نشریات دانشجویی هم به همین ترتیب در بحث تقاضاهای عمومی به بیش از 2 هزار تقاضا پاسخ دادیم و در واقع تکلیف آنها را روشن کردیم.

وی در عین حال به انتقاد برخی که معتقدند باید مجوز کمتری داده شود، چرا که متقاضی آن نمی‌توانند این نشریات را منتشر کنند، اینگونه پاسخ داد: من شخصا معتقد بوده و هستم که در این بحث نباید امساک کرد. اگر کسی نتواند نشریه‌ای منتشر کند، خب نتوانسته است منتشر کند. اتفاق خاصی که نیفتاده است. ما نمی‌توانیم به صرف احتمال اینکه یک نفر نتواند نشریه‌اش را اداره کند، بحث صدور مجوزها را کند یا متوقف کنیم.

وزارت ارشاد نمی‌تواند از انجمن صنفی روزنامه‌نگاران حمایت کند

محمدزاده دراین نشست خبری و در پاسخ به سئوالی درباره موضع وی به عنوان معاون مطبوعاتی در خصوص بحث انجمن صنفی روزنامه‌نگاران که در پی سخنان حجت‌الاسلام دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب، پرونده آن دوباره گشوده شده است، گفت: انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منحل یا پلمب نکرده است و تا جایی که بنده اطلاع دارم این اتفاق با حکم وزارت کار که دستگاه ناظر بر تشکل‌های صنفی است، انجام شده است.

محمدزاده اضافه کرد: من در همان روزهای اولی که مسئولیت معاونت مطبوعاتی را بر عهده گرفتم، درباره بحث انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تحقیق کردم و دیدم که علت اتفاقاتی که افتاده است به وزارت کار بر می‌گردد و چون ارتباطی به وزارت ارشاد نداشت ما هم نمی‌توانستیم به قضیه ورود پیدا کنیم.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در مورد اینکه آیا وی به عنوان معاون مطبوعاتی نمی‌توانسته از این تشکل صنفی حمایتی انجام دهد، یادآور شد: من باز هم تاکید می‌کنم وقتی چیزی مرتبط با وزارت ارشاد وجود ندارد، ما هم نمی‌توانیم وارد قضیه شویم و احیاناً از آن حمایتی بکنیم. در عین حال من امیدوارم همان افرادی که در انجمن عضو هستند و البته در چارچوب قوانین کشور ما فعالیت می‌کنند، به حمایتشان از این انجمن ادامه دهند، چرا که بنده عمیقاً معتقدم هر فعالیتی که در چارچوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، باید مورد حمایت قرار گیرد.

اعلام آمادگی وزارت ارشاد برای فعالیت دفاتر رسانه‌های مصر در ایران

سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی نیز هفته گذشته در حاشیه دیدار با لواء السمیم وزیر گردگری و آثار باستانی عراق در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی درباره حمله نیروهای امنیتی مصر به دفتر شبکه العالم در قاهره و واکنش او به این اتفاق گفت: انتظار داریم هرچه سریع‌تر به اینگونه رفتارها پایان داده شود. مصر کشوری اسلامی است و ما آماده توسعه همکاری‌ها با این کشور در تمام زمینه‌ها هستیم.

وی افزود: ما حتی به صورت یکطرفه از حضور افراد رسانه‌ای و خبرنگاران مصری در ایران استقبال کردیم، ولی تاکنون از سوی مصر ممانعت به عمل آمده است، حتی در نمایشگاه کتاب امسال. اینکه آنها ممانعت کنند از فعالیت خبرنگاران ایرانی در کشور مصر، قابل قبول نیست و امیدوارم هر چه سریع‌تر شاهد شرایط بهتری باشیم چون نیاز است مردم ایران از اوضاع مصر مطلع باشند. انعکاس این اخبار در سطح منطقه و جهان به نفع خود مصری‌ها است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: ما هم متقابلاً در ایران آمادگی داریم تا دفاتر شبکه‌های مصر در ایران فعالانه حضور داشته باشند و همکاری لازم را با آنها به عمل می‌آوریم.

تمدید اقامت وابسته فرهنگی ایران در عراق

در ادامه این دیدار سید محمد حسینی خواستار تمدید مجوز اقامت وابسته فرهنگی کشورمان در عراق شد که السمیم در پاسخ به وی گفت: مدیر کل اتباع و اداره اوقاف عراق در این سفر من را همراهی می‌کند و از او خواهم خواست که مدت اقامت وابسته فرهنگی ایران را در بغداد تا شش ماه و یا تا یک سال تمدید کند.

تلویزیون العراقیه در ایران صاحب دفتر می‌شود

لواء السمیم همچنین از وزیر فرهنگ ایران خواست با ایجاد دفتر نمایندگی شبکه العراقیه در ایران موافقت کند که حسینی در این خصوص ضمن اشاره به فعالیت 120 دفتر نمایندگی رسانه‌های خارجی در ایران گفت: فعالیت شبکه العراقیه و ایجاد دفتر برای آن در ایران را در اولویت برنامه‌های خود در حوزه رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

منبع: مهر