چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳

بيانيه حمايت آيه الله صافي گلپايگاني از نهضت افطاري ساده

برنامه پايش امشب با هدف فرهنگ سازي براي برپايي سفره هاي افطار براي عموم مردم در اماکن عمومي طرح دعوت عمومي به تحريم افطاري هاي اشرافي را مطرح مي کند.
کد خبر : ۱۲۱۷۵۵
صراط: حضرت آيت الله صافي گلپايگاني در پيامي به اين مناسبت از نهضت افطاري هاي ساده حمايت فرموده اند.

متن بيانيه حضرت آيت الله صافي گلپايگاني به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
همانطور که بر همگان روشن است يکي از فوايد مهم روزه داري، تذکر و ياد کردن حال فقرا و طبقه محروم و توجه به شرافت نفس و علو طبع بي نوايان صابر و شکيبا است.
در حديث شريف است که حمزه بن محمد به حضرت امام حسن عسگري عليه السلام نوشت: چرا خدا روزه را واجب فرمود؟ پاسخ رسيد: لِيَجِد الغني مضض الجوع فيحنو علي الفقيره؛ براي اين که توانگر درد گرسنگي را بيابد و به فقير عطوفت کند.
پس، شخص روزه دار هم به عزت نفس فقرا آگاه مي شود و هم از سختي و رنج آن طبقه محروم اجتماع، خبردار مي شود و به فکر کمک به آن ها مي افتد.
اينجاست که اسلام عزيز – که احکامش سراسر حکمت است – مردم و روزه داران را به کمک به محرومان در ماه مبارک رمضان تشويق مي نمايد تا آنجا که پيامبر مکرم اسلام صلي الله عليه و آله درباره به ظاهر کوچکترين اعانت ها مي فرمايد: هر کس از شما مومن روزه داري را در اين ماه افطار دهد، براي او نزد خدا ثواب يک بنده آزاد کردن و آمرزش گناهان گذشته خواهد بود. پس گفته شد؛ يا رسوال الله! همه ما قدرت بر آن نداريم؛ فرمود: با افطار دادن به روزه دار – اگر چه به نصف دانه خرما باشد – از آتش بپرهيزيد.
آري! اين است ثواب اعانتي اندک به مسلمانان در اين ماه مبارک ، لکن بايد مراقب بود که بعض کارها از ثواب الهي اين اعمال نکاهد؛ بسا اسراف ها و هزينه هاي بيهوده، شب نشيني ها و مجالسي که پس از افطار برپا مي شود و با متحمل شدن مصارف زياد به پرخوري، غيبت، لهو و مزاح هاي باطل و گفت و شنودهاي بي ثمر مشغول شده و از حکت نبويه "صوموا تصحوا" محروم شوند.
چه خوب است مومناني که از تمکن مالي برخوردار هستند، در اين ماه مبارک با برپايي مراسم افطار در اماکن عمومي بدون اسراف و هزينه هاي نابجا و دعوت از اشخاص نيازمند، اين عمل مستحب را به احسن وجه عملي سازند و چهره کريمانه ماه ضيافت الهي را به همگان نشان دهند و به همه بگويند که اسلام، دين رأفت و مهرباني ، کمک به محرومان و نيازمندان است.
از خداوند متعال مسألت دارم همگان را به انجام وظايف شرعيه موفق بدارد و توفيق اطاعت از دستورات عاليه اسلام را نصيبمان بفرمايد. والسلام عليکم و رحمه الله.
لطف الله صافي
29 شعبان المعظم 1432
منبع: مشرق