سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۷ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۴

جنایت الجیزه زنگ خطری بزرگ برای مصر

رئیس مرکز مطالعات الحقیقه مصر کشته شدن شیعیان مصری از جمله شیخ شحاته به دست سلفی‌ها را اقدامی بربری، وحشی خواند و تاکید کرد که جنایت الجیزه نه تنها با شریعت‌های الهی در تضاد است؛ بلکه با هیچ کدام ازمنشورهای حقوق بشر همخوانی ندارد.
کد خبر : ۱۲۱۷۰۴

صراط "امیل امین" رئیس مرکز مطالعات الحقیقه مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل تسنیم  با اشاره به جنایت الجیزه که در آن چهار شهروند شیعه مصر قربانی تندروهای سلفی شدند، گفت: به عنوان شهروند مصری و از قبطیان مسیحی این کشور، این جنایت را به شدت محکوم می‌کنیم ودر راستای محکومیت این اقدام از همه عبارت‌ها برای بیان خشم و ناراحتی خود از این اقدام ددمنشانه استفاده می‌کنیم.

وی کشته شدن شیعیان مصری از جمله شیخ شحاته از شخصیت‌های برجسته شیعیان این کشور به دست سلفی‌ها را اقدامی بربری، وحشی و به دور از تمدن خواند و تاکید کرد که این جنایت که به علت اعتقادات دینی گروهی از شهروندان مصری رخ داده است؛‌ محکوم است.

امین با انتقاد شدید از هدف قرار دادن انسان‌ها به علت تعالیم و اعتقادات دینی خود، یادآور شد که مرتکب شدن چنین جنایتی علیه هر انسان دیگری و در هر نقطه جهان که باشد؛ امری زشت و ناپسند است و جامعه انسانی را به دوران بربریت بر می‌گرداند.

این شخصیت مسیحی مصر با بیان اینکه "ما نه تنها در مصر بلکه چنین جنایاتی را در همه نقاط جهان محکوم می‌کنیم"،  افزود: اینکه انسانی به علت اعتقادات دینی و ایمانی خویش در معرض چنین تهدیدات و قتل کشتار وحشیانه قرار بگیرد؛ نه تنها با شریعت‌های الهی در تضاد است؛ بلکه با هیچ کدام از منشورهای حقوق بشر که قاهره نیز همانند اغلب کشورهای خاورمیانه آنها را امضا کرده است؛ نیز همخوانی ندارد.

وی با بیان اینکه اغلب آحاد و گروه‌ها و جریان‌های مسیحی مصر، مسلمانان و سائر آحاد ملت مصر جنایت الجیزه را محکوم کردند؛ گفت: نباید اجازه ارتکاب چنین جنایاتی داده شود.

رئیس مرکز مطالعات الحقیقه مصر جنایت الجیزه را زنگ هشداری برای وقوع جنایت خطرناک‌تر در مصر خواند و با تاکید بر ضرورت چاره جویی جهت جلوگیری از تکرار این جنایت‌ها گفت: این موضوع پیش درآمد وضعیت بسیار خطرناکی است که ممکن است کشورمان را درنوردد و آن، موضوع درگیری‌های اعتقادی و ایدئولوژیک میان گروه‌هایی از ملت مصر است.

وی با بیان اینکه "دین برای خداست و وطن متعلق به همگان است"، تصریح کرد که در یک کشور همه حق دارند هر آنچه را دوست عبادت کنند ولی به عنوان یک شهروند بایستی حقوق شهروندی را رعایت کرده و به دیگر شهروندان احترام بگذارند.

امین با یاد آوری صحنه‌های دردناک کشتن شیخ شحاته و سه تن از همراهانش و کشاندن آنها بر روی زمین؛ ‌تاکید کرد که دل‌های ما مسیحیان همانند سائر آحاد ملت مصر از این صحنه‌های وحشیانه به درد آمد. ملت مصر هیچ گاه گمان نمی‌کرد که روزی چنین صحنه‌هایی را در کشورشان ببینند.

وی با اعلام آمادگی خود و قبطیان مصر برای دفاع از حقوق بشر با هر نوع اعتقاد دینی از جمله برادران شیعه در مصر، گفت: ما از مسلمانانی که در آمریکا در معرض سیاست‌های اسلام هراسی قرار می‌گیرند حمایت می‌کنیم و همانطور که از مسلمانان هند که در معرض آزار و اذیت‌های هندوها قرار می‌گیرند حمایت و دفاع می‌کینم و همانطور که همه جهانیان با قبطی‌ها مصر به هنگامی که مورد هجمه‌های جریان‌های تندرو قرار می‌گیرند؛ همدل می‌شوند. ما نیز با قربانیان این جنایت اعلام همبستگی می‌کنیم.

رئیس مرکز مطالعات الحقیقه مصر با یادآوری اینکه جنایت الجیزه دل همه شهروندان مصری را به درد آورد تاکید کرد که این حادثه و موضوع اعتقادات دینی، در مدت زمانی کوتاه گذشته شکاف قابل توجهی در بافت جمعیتی مصر ایجاد کرده است.

منبع: تسنیم