سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۷
تحریم‌ها را به خوداتکایی تبدیل می‌کنیم

تشکر بخش خصوصی از اوباما

دیروز دهم تیرماه بود؛ روز ملی صنعت و معدن و البته روز خداحافظی وزیر صنعت و برخی پیشکسوتان این حوزه با مردم و همکاران‌شان
کد خبر : ۱۲۰۲۹۲
صراط: روز گذشته و در مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن جمع کثیری از فعالان این دو حوزه در کنار مسؤولان دولتی حضور داشتند. قرار بود در این مراسم افزون بر تقدیر از برخی فعالان، از وزیران صنایع سالهای گذشته هم تقدیر شود، اما فقط غلامرضا شافعی حضور پیدا کرد.
وزیر صنعت در این مراسم ضمن ارایه گزارش عملکرد دولتهای نهم و دهم به مقایسه آمار این دو دولت با دولت هفتم و هشتم پرداخت. غضنفری ادامه داد: در فاصله سالهای 84‌تا‌92 در حوزه سرمایه‌گذاری رشدی معادل 6‌برابر دولتهای هفتم و هشتم، در صدور پروانه بهره‌برداری 7/1برابر، تعداد معادن فعال 4‌برابر و ظرفیت‌سازی برای تولید بیش از دو برابر رشد داشته‌ایم.وی در خصوص میزان تولید محصولات مختلف در 8‌سال گذشته نیز گفت: در تولید انواع خودروی سواری و وانت بیش از 3‌برابر دولت قبلی، فولاد خام 7/1برابر، محصولات فولادی 2‌برابر ، پتروشیمی 5/2برابر، سیمان 2‌برابر و لوازم خانگی 5/1برابر رشد را تجربه کرده‌ایم. وزیر صنعت همچنین به رتبه جهانی کشور در تولید برخی محصولات اشاره کرد و افزود: ظرف مدت مذکور در تولید فولاد از رتبه‌22 جهانی به رتبه‌15، سیمان از 14‌به‌8، سنگ‌آهن از 13‌به‌9، مس از 25‌به‌20 و خودرو از 18‌به‌13 ارتقا یافتیم که متأسفانه رتبه جهانی تولید خودروی کشور در نتیجه کاهش شدید تولید بتازگی به عدد 18 بازگشته است.غضنفری با بیان اینکه در دولت نهم و دهم به طور متوسط سالانه 20‌درصد در صادرات غیرنفتی رشد داشته‌ایم، گفت: اکنون که دولت را تحویل می‌دهیم تحریم‌ها به نقطه‌ای رسیده که در تصمیمات ما اثرگذار خواهد شد. غضنفری ادامه داد: واقعیت این است که برای مقابله با تحریم‌ها و مدیریت کشور بدون ارز راهی جز تولید صادرات محور نداریم. رئیس صندوق توسعه ملی هم در این مراسم ضمن اشاره به سهم 25‌درصدی و 36‌درصدی بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر 64‌درصد از نیاز مالی کشور از طریق بانکها تأمین می‌شود، در حالی که اگر قوانین تغییر کند می‌توان نقش بازار سرمایه را در این امر ارتقا داد. محمد رضا فرزین ادامه داد: در 5/2سالی که از عمر صندوق می‌گذرد بیش از 52‌میلیارد دلار از منابع حاصل از فروش نفت، گاز و فراورده‌های آن به صندوق واریز شده که تمام این مبلغ به بخش خصوصی تعلق دارد و پروژه‌های دولتی تاکنون حتی یک ریال از این منابع را دریافت نکرده‌اند. این در حالی است که امسال 28‌درصد از منابع ارزی به صندوق توسعه ملی اختصاص می‌یابد.
به گزارش خبرنگار ما، در ادامه این مراسم برخی فعالان پیشکسوت صنعت و معدن سخنانی ایراد کردند.
رئیس خانه صنعت، ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع را مبارک دانست و گفت: در تمام دنیا این دو وزارتخانه در کنار هم هستند. هادی غنیمی‌فرد افزود: دوست ندارم در مراسم امسال «داد و بیداد» کنم، اما چرا وزارت اقتصاد به وام فعالان اقتصادی مالیات بسته است؟! چرا بانکها برخی از طرحهای مصوب صندوق توسعه ملی را بدون اعتبار گذاشته‌اند؟ من امروز از آقای اوباما به دلیل جدیدترین تحریم‌ها تشکر می‌کنم، چون ما را به خودمان متکی می‌کند. علی نیا یکی از پیشکسوتان حوزه معدن هم وضعیت صنعت کشور را از گذشته تاکنون گرفتار مونتاژ دانست و اظهار داشت: صنعت ما غیرپویاست و مبتنی بر تکنولوژی روز نیست و در بخش معدن هم در حالت ابتدایی و در حد اکتشاف باقی مانده است.