سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۱

محسنی اژه ای: آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی و فساد سه هزار میلیاردی/ سرانجام شکایت‌های دولت و مجلس‌ از هم/ علت بازداشت 8 تبعه اسلواکی

... دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شکایت دولت از دو نفر از نمایندگان مجلس و نیز شکایت مجلس از رییس‌جمهور در چه مرحله‌ای است؟ گفت: هر دوی این پرونده‌ها در حال بررسی است ولی فعلا منجر به قرار نهایی نشده است.
کد خبر : ۱۲۰۱۶۳
صراط: حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که با توجه به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری در 12 مرداد ماه، اگر افرادی که در فتنه سال 88 دخیل بوده و محکومیت‌شان به پایان رسیده، می‌توانند در دولت آینده پستی داشته باشند و مشکل قانونی در این زمینه وجود دارد یا خیر؟‌، گفت: افرادی که دارای اتهام بوده و اتهام‌شان ثابت شده و محکوم شده‌اند اگر در حکم محکومیت‌شان آمده باشد که محرومیتی دارند مانند انفصال از خدمات دولتی، تکلیف روشن است. همچنین اگر کسانی در اعمال مجازات‌شان محرومیتی وجود نداشته باشد ولی نوع محرومیت مشخص شده باشد که آثار جانبی دارد و آثار تبعی آن این باشد که نمی‌توانند مشغول به کار شوند، تکلیف روشن است و دولت باید به این موارد توجه کند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: همچنین اگر فردی زندان رفته و آزاد شده است و آثار تبعی آن از بین رفته باشد این موارد نیز باید استعلام شود، همچنین امکان دارد کسی محکوم نباشد ولی شرایطی دارد که احراز پست برایش خوب نیست، مسلما این موارد را هم دولت باید توجه کند.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه به اینکه بعضی از شخصیت‌های ارشد دولت آقای احمدی‌نژاد دارای محکومیت بوده‌اند، آیا بعد از اتمام دولت ایشان همچنان پرونده قضایی این افرد رسیدگی می‌شود؟

محسنی‌اژه‌ای پاسخ داد: اگر چنانچه پرونده‌ای مفتوح باشد طبیعتا چه فرد مشغول به کار باشد یا نباشد، به آن پرونده رسیدگی خواهد شد و رسیدگی به آن ادامه دارد، همچنین اگر تبرئه نشده باشد در دادسرا رسیدگی می‌شود.

خبرنگار دیگری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه به اینکه احضار رییس‌جمهور با هماهنگی قوه قضاییه نبوده، آیا این پرونده برگشت می‌خورد و نیز با قاضی این پرونده برخورد خواهد شد؟ که سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال گفت: در دوره‌های مختلف افراد حقیقی و حقوقی از مسئولان مختلف نظام و نیز از روسای قوا شکایت می‌کنند. بنده یادم است زمانی از ریاست قوه قضاییه وقت شکایت شده بود که ریاست قوه قضاییه آن را پذیرفت و برای پاسخگویی احضار شد.

سخنگوی قوه قضاییه با طرح این سوال که اگر از مسئولان عالی نظام شکایت شد به چه صورت باید برخورد شود؟ خاطرنشان کرد: ‌اگر شکایت مطرح شده نسبت به تخلفات از جایگاه حقوقی و مسئولیت باشد، طبیعتا رسیدگی به این شکایت در دیوان عالی کشور انجام می‌شود اما اگر از مقامات عالی، افراد حقیقی یا حقوقی شکایت کنند اما شکایت شخصی باشد و تخلف از مواضع حقوقی فرد مسئول نباشد و جزو جرایم عادی باشد در دادگستری رسیدگی می‌شود، البته با اطلاع از مجلس.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد:‌ در مورد شکایت از رییس‌جمهور دو مساله وجود دارد که از ناحیه مجلس بوده و نه از رییس مجلس شورای اسلامی. در واقع کمیسیون اصل 90 مجلس از رییس‌جمهور شکایت کرده و از طرف هیات رییسه این کمیسیون شکایت مطرح شده است. همچنین شکایت افراد حقیقی هم در این پرونده وجود دارد که در دادگستری به آن رسیدگی می‌شود البته قاضی این پرونده تصورش این بوده که شکایت‌ها‌ از مجلس آمده و آنها را تفکیک نکرده است.

دادستان کل کشور تصریح کرد: در مواردی که شاکی خصوصی وجود دارد اگر شکایت شاکی خصوصی باقی باشد که رسیدگی می‌شود ولی اگر شاکی، شکایتش را پس گرفته باشد از جنبه موقوفی جرم صرف‌نظر می‌شود.

در ادامه نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه خبرنگاری از آخرین وضعیت پرونده برادران لاریجانی پرسید که محسنی‌اژه‌ای در پاسخ گفت: قبلا عرض کرده‌ام که در هر پرونده‌ای که اسم ببرید، پاسخ نمی‌دهم ولی پاسخ این سوال را قبلا داده‌ام.

خبرنگار دیگری با اشاره به انتشار خبری مبنی بر دستگیری شخصی ایرانی به اتهام قاچاق مواد مخدر و نگه داشتن آن‌ها در قفس در کشورهایی مانند تایلند و ترکیه، از اقدام قوه قضاییه سوال کرد که محسنی‌اژه‌ای گفت: هم روابط بین‌الملل قوه قضاییه و هم وزارت امور خارجه پیگیر اینگونه مسائل هستند. علاوه بر این دادستان کل کشور به لحاظ ارتباطی که با دادستان‌های کل بعضی از کشورها دارد، مواردی اینچنینی را پیگیری می‌کند. لذا اینطور مسائل به صورت سیستماتیک در روابط بین‌الملل قوه قضاییه، وزارت امور خارجه و بعضا در وزارت دادگستری دنبال می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: ما باید هر پرونده‌ای را در چارچوب قانون رسیدگی کنیم و در هیچ جا خوشحال نمی‌شویم که کسی به زندان برود، اعدام یا تبرئه شود. البته از نظر شخصی انسان خوشحال می‌شود که همه افراد تبرئه شوند ولی قانون چه می‌شود.

محسنی‌اژه‌ای تاکید کرد که اگر برای هر مسوول یا مدیری پرونده‌ای تشکیل شود و آن مسوول جابه‌جا شود، پرونده او بسته نمی‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری قوه قضاییه با رییس جمهور منتخب گفت: امروز جناب حجت‌الاسلام روحانی رییس جمهور منتخب همه مردم هستند. توقعاتی هم که مردم دارند، هرآنچه که در راستای حق و انصاف و قانون باشد، همه باید تلاش کنیم که این توقعات محقق شود.

وی افزود: یکی از حرف‌های رییس جمهور منتخب این بود که باید براساس قانون عمل می‌کنند. قوه قضاییه هم وظیفه خود می‌داند رییس جمهور منتخب را از دو جهت کمک کند؛ یکی از این جهت که ایشان رییس جمهور منتخب مردم است و می‌خواهد براساس قانون عمل کند و دوم اینکه مشکلات عدیده‌ای سرراه ایشان وجود دارد و همه باید کمک کنیم به این موانع در جهت تعالی کشور و ملت برطرف شوند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به دیدار رییس دستگاه قضایی با رییس جمهور منتخب گفت: من هم در حال حاضر رسما اعلام می‌کنم که قوه قضاییه، رییس جمهور منتخب را در جهت رفع مشکلات و برقراری عدالت کمک خواهد کرد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره تخلف صندوق اعتباری مهر وطن گفت: این موسسه اگر از بانک مرکزی مجوز گرفته باشد که بانک مرکزی موظف به پاسخگویی است و اگر مجوز نداشته باشد باز هم بانک مرکزی باید از اقدامات آن جلوگیری کند و اگر نتواند این کار را انجام دهد از قوه قضاییه کمک می‌خواهد کما اینکه تعدادی از موسسات اعتباری جمع شدند و حتی بعضی از مسوولان آنها را بازداشت کردیم.

خبرنگاری با اشاره به توقعات برخی افراد از رییس جمهور گفت که عده‌ای رییس جمهور منتخب را تهدید کرده‌اند که اگر توقعاتشان برآورده نشود، به اردوکشی خیابانی دست خواهند زد.

محسنی‌اژه‌ای در واکنش به این سوال گفت: ان‌شاءالله همه در چارچوب قانون عمل می‌کنند.

خبرنگاری سوال خود را اینگونه مطرح کرد که با توجه به ضرورت تحقق حماسه اقتصادی، آیا قوه قضاییه در زمینه به آتش کشیده شدن یک معدن اقدامی انجام داده است؟

محسنی‌اژه‌ای گفت: در این مورد اقدام شده و افرادی دستگیر و بازداشت شده‌اند و پرونده آنها در حال رسیدگی است.


منبع: ایسنا