دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۷

آیا جنگ منطقه‌ای بر سر سوریه درراه است؟

تخلیه نیروهای نظامی و کارکنان دیپلماتیک روسیه از سوریه، مانور نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در جولان با حضور نتانیاهو و جلسه شورای امنیتی دولت انگلیس با حضور رهبر حزب مخالف نشانه‌هایی از تغییراتی است که در سوریه در راه است. آیا روسیه سرانجام از صحنه سوریه کنار خواهد رفت؟
کد خبر : ۱۱۹۳۴۴

صراط: به فاصله کوتاهی بعد از انتشار اخبار مربوط به گسترش دخالت‌های غربی در سوریه، منابع دیپلماتیک و نظامی روس، خبر خروج همه پرسنل نظامی و دیپلماتیک از سوریه و از جمله پایگاه دریایی طرطوس را تائید می‌کنند.

به نقل از وبسایت اسرائیلی دبکا، یکی از مقامات وزارت دفاع روسیه در مسکو گفته است: «روسیه به دلیل خطرات ناشی از درگیری‌های سوریه و همچنین ترس از بروز حادثه‌ای برای پرسنل نظامی روسیه که ممکن است به عواقب گسترده‌تر منجر شود، تصمیم گرفته که پرسنل خود را از سوریه خارج کند.» وی تاکید کرده است که گروهی متشکل از شانزده کشتی روسی در آبهای مدیترانه شرقی باقی خواهد ماند و انتقال سلاح و از جمله سلاح‌های ضدهوایی طبق قرارداد به سوریه ادامه خواهد یافت.

دبکا نوشته است که در نشانه‌ای دیگر از بالا گرفتن درگیری‌ها در سوریه، نیروهای اسرائیلی روز چهارشنبه مانور از پیش اعلام نشده‌ای را در جولان آغاز کرده‌اند که نتانیاهو و فرماندهان ارشد اسرائیلی در آن حضور دارند.

در لندن نیز دیوید کامرون نخست وزیر این کشور، جلسه شورای امنیتی دولت انگلیس را در باره مساله سوریه تشکیل داده است و اد میلیبند رهبر حزب مخالف را نیز به آن دعوت کرده است. این اتفاق تنها در مواردی می‌افتد که قرار است در مورد موضوعات امنیتی با بالاترین درجه اهمیت بحث شود.

پیش از این دبکا نوشته بود که اوباما و پوتین در اجلاس اخیر گروه هشت در ایرلند شمالی کاملا در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند و این به معنای آن است که تا دیدار بعدی آنها در ماه سپتامبر، درگیری‌ها در سوریه شدت خواهد یافت. در نگاه تحلیل‌گران اسرائیلی و آمریکایی، تحولات سوریه وارد هفت مرحله خطرناک خواهد شد:

1- درگیری بسیار شدیدی بر سر شهر 2.2 میلیون نفری حلب سر خواهد گرفت. کارشناسان نظامی انتظار ندارند تا بعد از اواخر ماه اوت در برابر نیروهای دولتی مقاومت کنند.

2- نه نیروهای دولتی و نه شورشی‌ها، نیروی انسانی اضافه یا سلاح برتری در اختیار ندارند که باعث تعیین تکلیف فوری نبرد شود مگر این که اوباما یا پوتین تصمیم بگیرند که موازنه را به هم بزنند.

3- روسیه و آمریکا دخالت نظامی در سوریه را تا قبل از درگیر شدن مستقیم در خاک سوریه ادامه خواهند داد.

4- ایران، حزب‌الله و عراق نیز کوتاه نخواهند امد.

5- این برخوردهای شدید در سوریه می‌تواند به گسترش اختلافات مذهبی در خاورمیانه منجر شود، ضمن این که بر مذاکرات پنهانی احتمالی ایران و آمریکا بر سر موضوع هسته‌ای تاثیر بگذارد.

6- کنفرانس ژنو-2 برای یک راه حل سیاسی برای مساله سوریه، پیش از شروع مرده است.

7- تا زمانی که راه حلی سیاسی برای مساله سوریه وجود نداشته باشد، امکان گسترش درگیری‌های سوریه به یک جنگ منطقه‌ای وجود دارد..

منبع: تابناک
برچسب ها: جنگ سوریه صراط