سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
عراقچی:

کانادااجازه برگزاري انتخابات به ايران رانداد

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: در آستانه انتخابات در 96 کشور جهان 128 حوزه نمايندگي داير کرده‌ايم اما دولت كانادا اجازه نداد صندوق اخذ راي در اين كشور داير شود.
کد خبر : ۱۱۵۹۸۷
صراط:"سيد عباس عراقچي" سخنگوي دستگاه ديپلماسي در ابتداي نشست هفتگي ولادت حضرت امام حسين(ع)، روز پاسدار، ولادت حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز و ميلاد امام سجاد(ع) را به همه شعيعان، مسلمانان و هموطنان تبريک گفت.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: روز جمعه انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري برگزار خواهد شد و اميدواريم اين انتخابات سرنوشت ساز و به حماسه سياسي تبديل شود.

وي ادامه داد: خوشحاليم که روند انتخابات مسيري سالم، پرنشاط و هيجان انگيزي را طي مي‌کند و اين نشانگر بلوغ سياسي و سرزندگي مردم سالاري ديني است.

اين مقام مسئول ادامه داد: وزارت خارجه براي برگزاري انتخابات در خارج از کشور آمادگي‌هاي لازم را دارد، ستادهاي انتخاباتي در وزارت خارجه تشکيل شده و سجادي مسئول اين بخش است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي اظهار داشت: ما در 96 کشور جهان 128 حوزه نمايندگي داير کرده‌ايم تا در مجموع در 290 شعبه اقدام به برگزاري انتخابات خواهيم كرد.

وي تصريح کرد: بيش از 850 هزار تعرفه به خارج از کشور ارسال شده و ما پيش بيني مرحله دوم را هم کرده‌ايم.

عراقچي افزود: هموطنان ما در ساير کشورها با خيال راحت به سفارت، سرکنسولگري و شعبات انتخابات مراجعه و شرکت کنند.

وي اظهار داشت: انتظار داريم کشورها امنيت انتخابات را تامين کنند و به برخي گروه‌ها و گروه‌هاي وابسته به تروريست‌ها اجازه ندهند تا در مقابل صندوق‌هاي اخذ راي اقدام به حرکت‌هاي ايضايي کنند و مزاحم ايرانيان مقيم خارج از کشور شوند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: اطلاعات مربوط به شعبات در سايت‌ وزارت خارجه وجود دارد و به ايرانيان مقيم کشورهاي خارجي توصيه مي‌کنيم به سايت‌ها مراجعه کنند.

عراقچي با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري در آمريکا خاطر نشان کرد: ما در آمريکا 25 شعبه ايجاد کرده‌ايم علاوه برنيويورک و استراليا سه شعبه در لندن ايجاد کرده‌ايم و در اين کشورها در محل ساختمان سرکنسولگري انتخابات صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: در کانادا موفق به ايجاد شعبه اخذ راي نشديم.

عراقچي افزود: در عتبات عاليات انتخابات در سرکنسولگري‌ها و سفارتخانه‌ها و در محل تجمع زوار ايراني برگزار خواهد شد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: براي برگزاري انتخابات در مکه و مدينه مذاکرات با عربستان براي تعيين اين مهم ادامه دارد.

عراقچي تصريح کرد: انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري در رياض و جده حتما برگزار خواهد شد و وزارت‌خارجه اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي افزود: ما به عنوان مجري انتخابات تلاش خود را با همکاري ايرانيان مقيم ديگر کشورها انجام داده‌ايم و براي هر شعبه حداقل 8 نفر فعال هستند و يک نماينده شوراي نگهبان نيز وجود دارد و در اين امر از هموطنانمان که مقيم کشورهاي خارجي هستند کمک گرفته‌ايم و معتقديم اين انتخابات باشکوه برگزار خواهد شد.

وي در خصوص اظهارات برخي رسانه‌هاي خارجي مبني بر تعطيلي نيروگاه هسته‌اي بوشهر گفت: شايد اظهارات سفير ما در مسکو به خوبي منعکس نشده، نيروگاه بوشهر روال طبيعي خود را طي مي‌کند.

عراقچي ادامه داد: قبل از اين که نيروگاه به ظرفيت کامل برسد طبق استانداردها بايد چندين بار چک شده روشن و خاموش شود و اطمينان حاصل شود و اين روال طبيعي است و تاکنون هيچ مشکلي گزارش نشده و توسط پيمانکار روسي روند خود را طي مي‌کند.

وي در پاسخ به باشگاه خبرنگاران در خصوص آخرين اخبار از رايزني‌ها ميان ايران با مقامات عراق در مورد اقدامات تروريستي اخير گفت: اين اقدامات جاي تاسف دارد و ما اين حادثه دردناک را به تمام هموطنان و خانواده‌هاي اين عزيزان تسليت مي‌گوييم.

عراقچي ادامه داد: وزارت خارجه در حال برقراري تماس نزديک براي تامين امنيت زوار ايراني با مقامات عراقي است.

وي  تصريح کرد: صالحي وزير امور خارجه کشور با همتاي خود در اين زمينه مکالمه تلفني داشته و تاکيد کرده است دولت عراق در تامين امنيت زوار مسئول است.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ادامه داد: قرار است هيئتي از کشورمان در همين راستا به عراق سفر کند و اقدامات لازم صورت گيرد تا به ترتيبات امنيتي به صورت جدي رسيدگي کنيم.

عراقچي اظهار داشت: مرز خسروي به همين دليل تعطيل شده و ما در حال تلاش براي بازگذشت امنيت جهت زوار ايراني هستيم.