سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵

خواسته مردم ازهفتمین سکاندارپاستور

مردم از رئیس‌جمهور آینده‌شان خواسته‌هایی دارند که یکی از آین خواسته‌ها این است که همچنان پای عهدی که با شهدا و آرمان‌های انقلاب بسته‌‌اند بایستند.
کد خبر : ۱۱۵۴۶۳
 صراط:به شماره افتاده است این روزهای مانده تا خلق حماسه‌ای دیگر از ملتی قهرمان؛ ملتی که همچنان بر عهدی که پای آرمان‌های ولایت و شهدایشان بسته‌اند؛ ایستاده‌اند و از رئیس‌جمهور آینده‌شان نیز می‌خواهند بر این عهد استوار باشد.

دیگر مدت زیادی تا برگزاری یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب هفتمین سکاندار این پست مدیریتی کشور باقی نمانده و رقابت انتخاباتی هشت کاندیدای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان هر روز جدی‌تر و پررنگ‌تر از گذشته می‌شود.

رئیس‌جمهور در ایران پس از رهبری دومین مقام سیاسی بلند پایه کشور را دارد و در واقع انتخابات ریاست جمهوری به منزله تعیین سرنوشت کشور به مدت چهار سال است.

در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هشت رجل سیاسی خود را نامزد پست ریاست جمهوری اعلام کرده‌اند و در تبلیغات انتخاباتی خود همواره سخن از مردم را به میان آورده و در برنامه‌های خود اولویت را برآورده کردن نیازهای مردمی می‌دانند؛ اما به راستی مهم‌ترین مطالبات مردم از رئیس‌جمهور آینده کشور خود چیست؟

در حال حاضر مشاهده می‌کنیم با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور به‌ویژه در دو سال اخیر، عمده سخنان و وعده‌های انتخاباتی کاندیداها حول محور اقتصاد است و به واقع هم مسائل اقتصادی دغدغه نخست اکثر مردم است، اما در این میان هستند عده‌ای که دغدغه و مطالباتی غیر از مسائل اقتصادی دارند.

مردم مشهد که در این دوره از انتخابات دو همشهری خود را در میان کاندیداها می‌بینند، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد نیازها و مطالباتشان از رئیس‌جمهور آینده ایران را بیان کرده‌اند.

* کاهش تورم و رفع بیکاری مطالبه‌ای عمومی است

بخش عمده مطالبات مردم معطوف به مسایل اقتصادی و به ویژه کنترل تورم است، همانطور که محمود مهدیان‌فرد، کارمند ۳۰ ساله یکی از ادارات مشهد نیز به آن اشاره کرده و می‌گوید: بزرگ‌ترین معضل امروز قشر متوسط جامعه و به ویژه کارمندان، بحث تورم است که فشار زیادی را به خانواده‌ها وارد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: کارمندان در حالی با تورم بالای ۳۰ درصد مواجه هستند که حقوق آنها کمتر از این افزایش می‌یابد، به همین دلیل فشار اقتصادی زیادی را متحمل می‌شوند و همین موضوع سبب دو شغله شدن افراد شده ، زیرا نمی‌توانند هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

مهدیان‌فرد خاطرنشان می‌کند: افزایش اجاره مسکن در شهرها نیز بخش زیادی از درآمدهای افراد را می‌بلعد و هر روز شرایط زندگی را سخت‌تر می‌کند.

* بیکاری، درد مشترک نسل جوان

سروش صداقت، جوان ۲۸ ساله دارای مدرک کارشناسی‌ارشد حسابداری نیز حل مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین مطالبه هم نسل‌های خود از رئیس‌جمهور آینده دانسته و تاکید می‌کند: جوانان زیادی مانند من با وجود داشتن تحصیلات بیکار هستند و نمی‌توانند شغلی برای خود پیدا کنند.

وی می‌افزاید: شرایط بازار کار با توجه به انبوه جوانان بیکار و کمبود فرصت‌های شغلی ظالمانه شده است و کارفرمایان و صاحبان مشاغل در جذب نیرو، هر شرایطی را که می‌خواهند به نیروی کار تحمیل می‌کنند.

وی به شرایط زندگی اجتماعی‌اش اشاره و خاطرنشان می‌کند: چند سالی از سن ازدواج من و افراد شبیه من گذشته است، اما ما هنوز در مرحله نخست که اشتغال است مشکل داریم و به دلیل بیکاری نمی‌توانیم ازدواج کنیم و همین مساله سبب آسیب‌های اجتماعی زیادی شده است.

صداقت تاکید می‌کند: در کنار گرانی و تورم که مشکلات زیادی برای مردم به وجود آورده است، حل مشکل اشتغال و ازدواج جوانان مهم‌ترین مطالبه من و هم نسل‌های من از رئیس بعدی دولت است.

*توجه ویژه به آسیب‌های اجتماعی و حوزه فرهنگ و هنر

توجه به هنرمندان و حوزه فرهنگ یکی دیگر از مطالبات مردم مشهد است که ساناز دین‌پناه، خانم خانه‌دار ۲۵ ساله و دارای مدرک کارشناسی گرافیک آن را عنوان می‌کند و می‌افزاید: با به وجود آمدن مشکلات اقتصادی توجه همه مردم جلب به این مسایل شده است، اما ما در حوزه فرهنگ و هنر نیاز به توجه جدی داریم و بیکاری که همه مردم از آن دم می‌زنند در این عرصه هم به وجود آمده و برای فعالان فرهنگی و هنری مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه می‌دهد: بی‌توجهی به این حوزه سبب شده امروز در جامعه شاهد آسیب‌های اجتماعی زیادی باشیم به‌ویژه اینکه از غنی‌سازی اوقات فراغت برای انبوه جمعیت جوان کشور غفلت کرده‌ایم.

وی همچنین توجه به کاهش معضلات اجتماعی به خصوص اعتیاد را یکی از مطالبات جدی خود از رئیس‌جمهور آینده اعلام کرد.

* جلوگیری از تغییرات پی در پی تصمیمات مدیریتی اقتصاد

محمد حکم آبادی، فعال اقتصادی بازار مشهد، حل مسائل اقتصادی را مهم‌ترین اولویت کشور دانسته و خاطرنشان می‌کند: تصمیمات مدیران اقتصادی در چند سال اخیر مدام دچار تحول و تغییر می‌شد که این کار سبب سردرگمی فعالان اقتصادی شده است، بنابراین رئیس‌جمهور آینده باید سیاست‌های اقتصادی‌اش را شفاف بیان کرده و از تغییرات مداوم جلوگیری کند.

وی خواستار ثبات در نرخ ارز شده و تاکید می‌کند: تغییرات نرخ ارز به‌ویژِه در دو سال اخیر شرایط نامناسبی را بر بازار و صنعت حاکم کرده است، بخش عمده مردم نیز در این دو حوزه اشتغال دارند که با این تغییرات یا شرایط سختی را تجربه می‌کنند یا شغلشان را از دست داده‌اند؛ رئیس‌جمهور آینده باید با بازار و صنعت تعامل داشته باشد تا شرایط اقتصادی کشور بهبود یابد.

* حل منازعات بین‌المللی

حل منازعات بین‌المللی نیز از دیگر خواسته‌های بخشی از جامعه است که مرضیه محمدی، استاد یکی از دانشگاه‌های مشهد به آن اشاره و تاکید می‌کند: همه مردم نسبت به دشمنی‌های برخی کشورهای خارجی نسبت به ملت ایران آگاهی دارند و خواستار مقاومت رئیس‌جمهور آینده در مقابل زیاده خواهی بیگانگان هستند.

وی افزود: با این وجود باید منازعات بین‌المللی را حل کرد تا مردم بتوانند راحت‌تر با خارج از کشور مراوده و داد و ستد داشته باشند، این کار ضمن حل بسیاری از مشکلات اقتصادی می‌تواند از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کند، اما این کار نباید به قیمت وادادگی به دشمنان باشد.

این استاد دانشگاه همچنین خواستار از بین بردن منازعات سیاسی بزرگان کشور شده و تصریح می‌کند: در دوره گذشته برخی منازعات به سطح جامعه کشیده شد و برای مردم هزینه‌های روانی سنگین داشت که رئی‌ جمهور آینده با احترام به قانون باید روابطش با سایر قوا را تنظیم کرده و از ایجاد اختلاف جلوگیری کند و با اتحاد با همه مدیران کشور در تمامی حوزه‌ها مشکلات مردم را حل کند.

* پیگیری وعده‌های مسکن مهر

مسعود اسماعیلی، جوانی ۲۹ ساله با اشاره به وعده‌های تحقق نیافته دولت در ارتباط با مسکن مهر اظهار کرد: دو سالی می‌شود که با گرفتن وام و قرض کردن از دوستان و آشنایان در مسکن مهر ثبت‌نام کردم و در آن زمان قول تحویل شش ماهه به ما داده شده بود؛ اما اکنون پس از گذشت این دو سال و گرفتن مبلغ‌های دیگری به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی هنوز از تحویل این مسکن خبری نیست.

وی افزود: از رئیس‌جمهور آینده می‌خواهم تا علاوه بر اینکه وعده‌هایی دهد که در سر موعد خود به تحقق برسد و موضوع مسکن مهر که بسیاری از خانواده‌ها با معضلات آن گرفتار شده‌اند را رسیدگی کند.
منبع: فارس