سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۲ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶

مجلس امضا یا مجلس شورا!

آیا این واقعاً همان مجلسی است که در رأس امور است؟ واقعاً گفته امام راحل در این جمله که فرمودند «مجلس خوب همه چیز را خوب و مجلس بد همه چیز را بد می کند»، در جامعه با وضعیتی که اکنون به وجود آمده، نمود واقعی پیدا کرده است؟
کد خبر : ۱۱۳۷۳۱
صراط: مجلس یک چیز سهلی نیست مجلس یک چیزی است که در رأس همۀ اموری که در کشور است واقع است. یعنی مجلس خوب همه چیز را خوب می کند و مجلس بد همه چیز را بد می کند»

 جمله بالا، بخشی از بیانات بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در 13 دی سال 62 در جمع فرمانداران بوده است.

اکنون که نام‌نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر به پایان رسیده، بد نیست نگاهی به کارنامه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان در این ایام پر شور بیندازیم.

مجلس شورای اسلامی در این روزها به گونه‌ای متفاوت‌تر از هر زمان دیگری عمل کرد و در شرایطی که تمام تلاش و همت خود را روی وظایف و مسئولیت‌های اصلی خود یعنی تجزیه و تحلیل و بررسی بودجه کل کشور که در این برهۀ زمانی هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ سیاسی بسیار مهم می نمود، غافل شد و دست به کارهای حاشیه‌ساز و اصولاً بی‌تأثیر زد.

به تازگی موضوع امضا تبدیل به ابزاری شده که هر کس به خود اجازه می‌دهد که در مجلس شروع به جمع آوری امضا کند و پای هر نامه‌ای را که بخواهند به امضا برسانند تا وسیله‌ای برای توجیه و اعمال فشار برای خواسته‌های معقول و نامعقول خود داشته باشند. امضای 150 نماینده در حمایت از آیت اله جنتی، امضای حمایت از شورای نگهبان، امضا علیه هاشمی، امضا در مدح هاشمی، امضاء به ...؛ اینها مهمترین و سیاسی‌ترین کاری بود که در زمان بودجه در مجلس روی داد.

آیا این واقعاً همان مجلسی است که در رأس امور است؟ واقعاً گفته امام راحل در این جمله که فرمودند «مجلس خوب همه چیز را خوب و مجلس بد همه چیز را بد می کند»، در جامعه با وضعیتی که اکنون به وجود آمده، نمود واقعی پیدا کرده است؟

امضا و نامه‌نگاری در اصل کار بدی به نظر نمی‌رسد، ولی هنگامی که نمایندگان خارج از شأن نمایندگی و غافل از وظایف نمایندگی خود وارد این وادی می‌شوند و با نامه‌نگاری‌های پی در پی و بی‌اثر، وارد این عرصه می‌شوند و قصد عرض اندام در فضای یک جامعه پرآشوب رسانه‌ای را دارند، بی‌شک بیش از آن که تأثیر مثبت در جامعه ایجاد کند، تأثیرات منفی به بار آوده و باعث افت جایگاه این مکان مقدس خواهد شد.

در اینجا باید به این نمایندگان محترم یادآورد شد که مردمی که شما را برگزیده‌اند، به آن درجه از ادراک و شعور سیاسی رسیده‌اند که بتوانند سرنوشت خود را خود رقم بزنند، پس شما هم بهتر است که به وظایفی که قانون به شما سپرده، عمل کنید و قضاوت را به عهده خود آنها بگذارید.
منبع: تابناک