پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۸
زاکانی در دانشگاه خواجه نصیر:

هاشمی مخالف فعالیت سیاسی دانشگاه بود

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی که بنده دانشجو بودم و کارهای سیاسی می‌کردیم، می‌خواستند کار سیاسی در دانشگاه را تعطیل کنند.
کد خبر : ۱۱۳۱۳۲

صراط:علیرضا زاکانی نامزد ریاست جمهوری یازدهم بعدازظهر امروز در دانشگاه خواجه نصیر اظهار داشت: برای رسیدن به اهداف انقلاب باید بیش از آنچه تاکنون تلاش شده کوشش شود تا خود را گام‌به‌گام به اهداف انقلاب نزدیک کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی 34 سال گذشته را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم اگر راه درست و الگوی بامبنایی را پیگیری می‌کردیم، این راه پر افتخار حتما با افتخارات بیشتری همراه می‌شد.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید زحمات همه دولت‌هایی که تا امروز کشیده‌اند مدنظر قرار داد و نسبت به آسیب‌ها و کاستی‌های آن دقت کرد، ادامه داد: در این صورت در دولت آینده کاستی‌ها و عیوب گذشته مرتفع می‌شود.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه ما دیگر فرصت سعی و خطا نداریم، متذکر شد: در حال حاضر دشمنان اسلام متوجه ظرفیت بزرگ اسلام شده‌اند و با تمام وجود در جهت دشمنی با جهان اسلام تلاش می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید دید آسیب‌شناسی جدید و دقیق نسبت به گذشته صورت گیرد و آن را چراغ راه آینده قرار داد، افزود: معتقدیم در این 34 سال هدف اصلی باید پیشرفت و عدالت می‌بود که امروز هم همین مسأله اهمیت دارد؛ چرا که گفتمان پیشرفت اسلامی هم در درون خود زمینه پیشرفت را فراهم می‌کند و هم عدالت را در جامعه محقق خواهد کرد.

زاکانی در ادامه سخنان خود به ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: آیا این احساس عدالت بود که رئیس ‌جمهور از کسی حمایت کند در حالی که باید نقش بی‌ طرفی را در انتخابات داشته باشد.

وی با بیان اینکه دولت سازندگی و اصلاحات یک الگوی عاریتی را وارد کردند که با فرهنگ ناب و اعتقادات اسلامی در تضاد بود اظهار داشت: اولویت آنها عدالت نبود و مبارزه با فساد به عنوان یک مانع جدی در این دولت‌ها موضوعیت نداشت.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم گفت: در دولت خدمت و مهر‌ورزی، خود متصدیان هیچ‌گاه نگفتند اصولگراییم اما از ظرفیت‌های آن استفاده کردند.

زاکانی یادآور شد: در کشور از ظرفیت حوزه و دانشگاه استفاده نشد و نخبگان و خبرگان در 24 سال گذشته میدان‌دار جدی کار و تلاش در کشور نبودند.

وی با بیان اینکه امروز در عرصه رقابت نمایندگان دو گفتمان مواجه هستیم، اظهار داشت: یکی گفتمان پیشرفت اسلامی و دیگری گفتمان توسعه غربی است.

زاکانی در خصوص تفاوت برنامه خود و برنامه‌هایی که در دولت فعلی اجرا شد نیز خاطرنشان کرد: تفاوت‌های بسیار جدی و اساسی در حوزه‌های اقتصادی، سیاست خارجی، فرهنگ و اجتماع و سیاست وجود دارد که این برنامه نیز  توسط کارشناسان تدوین شده است.

وی برنامه پنجم را محصول کار دولت محمود احمدی‌نژاد دانست و گفت: دولت فعلی برای این برنامه زحمت‌های بسیاری کشید که شاهد تغییرات جدی در برنامه پنجم نسبت به برنامه چهارم بودیم چرا که در برنامه چهارم رویکرد برنامه غلط بود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به تشریح برنامه پنجم توسعه پرداخت و گفت: مبانی نظری برنامه پنجم بعد از تدوین این برنامه طی مدت 8 جلسه تدوین شد اما اشکالی که به آن وارد است این است که دقت لازم برای عزیمت از مبانی به تنظیم برنامه صورت نگرفته است.

زاکانی معتقد است که دولت اصلاحات و سازندگی در حوزه اقتصاد الگوی غربی را دنبال می‌کردند و به گفته وی دولت محمود احمدی‌نژاد از بی‌الگویی رنج می‌برد.

وی به اصل 44 قانون اساسی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در ابتدا تورم، تثبیت قیمت‌ها و ایجاد اطمینان برای سرمایه‌گذاری در درون کشور که در نهایت باید با توجه به این اصل برای محرومیت‌زدایی گسترده گام برداشت.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی مبارزه با فساد اقتصادی را یک اصل دانست و گفت: متاسفانه هم در دولت سازندگی،‌اصلاحات و مهرورزی با این مقوله شعاری برخورد شده است.

زاکانی در ادامه سخنان خود به برنامه دولت آینده در بعد سیاست خارجی اشاره و تصریح کرد: ما باید سیاست خارجی داشته باشیم که هماهنگ، فعال و عزتمندانه باشد.

وی گفت که سیاست خارجی اصلاحات سیاستی سازش گونه بود و در دولت مهرورزی نیز از همه ظرفیت‌های دیپلماسی استفاده نشد که باید در آینده همه این ظرفیت‌ها را فعال و در مقابل فشار با بیگانگان مقاومت مدبرانه را پیش گرفت.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: ما معتقدیم آمریکا که در آستانه سقوط است، یک سیر فزاینده فشار را علیه جمهوری اسلامی پیش گرفته که ما باید در مقابله با آن سیر پیشرفت را در دستور کار قرار دهیم.

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شما همواره از احمدی‌نژاد حمایت کرده‌اید،‌گفت:‌ ما در سال 84 از آقای احمدی‌نژاد حمایت نکردیم و بنا بر میثاقی که با آقایان توکلی، قالیباف و دیگر نامزدها داشتم وفای به عهد کردم که قیمت وفای به عهد در قرآن مسلمانی و اهل بیت جایگاه مشخص دارد.

وی ادامه داد:‌ ما همین امروز از فعالیت‌های مثبت آقای احمدی‌نژاد دفاع می‌کنیم اما معتقدیم که کارهای غلط، غلط است و فقط ما می‌توانستیم به ایشان مشورت و یا مانع از ایجاد کارهای غلط می‌شدیم. بنابراین معتقدیم رویه گذشته،‌رویه منطقی بوده است.

دبیرکل جبهه رهپویان انقلاب اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری بر این اساس که نظرتان در خصوص ولایت فقیه چیست، تاکید کرد: ولایت فقیه منشا مشروعیت است و توسعه‌های اخلاقی نیست بلکه باید بر آن دقت شود. دولت کارگزاران، اصلاحات و مهرورزی هماهنگی دقیقی با ولایت فقیه نداشتند.

زاکانی با بیان اینکه بنده خود را اصلح می‌دانم که وارد رقابت‌های ریاست جمهوری شده‌ام،‌گفت: هر کدام از این دوستان نیز خودشان را اصلح می‌دانند که به میدان آمده‌اند اما با توجه به تهدیداتی که جریان اصولگرا را هدف قرار داده ضرورت همگرایی احساس می‌شود.

وی مذاکره با ایالات متحده آمریکا را از سیاست‌های کلان نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت که این موضوع وظیفه رئیس‌جمهور نیست و آن کسانی که از آن سخن به عمل می‌آورند خلاف قانون اساسی رفتار می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه سیاست‌های جمهوری اسلامی برای رابطه با همه کشورها شفاف و روشن است، گفت: فقط رژیم صهیونیستی استثنای ماست و آمریکایی که خود خط قرمزی را برای رابطه با ایران ایجاد کرده است که به گفته رهبری تا زمانی که آمریکایی‌ها دست از ظلم برندارند، مواضع ما مشخص است.

زاکانی در خصوص حضور غیر منتظره هاشمی رفسنجانی برای ماراتن 92 نیز گفت: ظرفیت، توانایی و اندیشه آقای هاشمی یک‌بار تجربه شده و زمانی که ایشان رئیس‌ جمهور بود و همه کشور بسیج برای کمک کردن به آقای هاشمی ما عملکرد ایشان را مشاهده کردیم.

وی اضافه کرد: هاشمی در حالی که کمترین مخالفین را داشت اما حتی انتقاد این مخالفان اندک را نیز برنمی‌تابید و یک بار می‌ خواست روزنامه منتقدان را تعطیل کند که مقام معظم رهبری مانع شدند.

«زمانی که بنده دانشجو بودم و در دانشگاه کارهای سیاسی و نقد می‌کردیم می‌خواستند کار سیاسی را در دانشگاه تعطیل کنند».

وی معتقد است که هاشمی رفسنجانی در زمان توانمندی خود نیز تجربه نادرست و عیوبی را از خود بر جای گذاشته که هنوز کشور از آسیب این اشکالات آزاد نشده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه امروز شادابی و توانایی جسمی به اقتضای سن در آقای هاشمی وجود ندارد،‌گفت: هاشمی باز در مقام علم و اندیشه تاکید بر الگوی غلط خود دارد و از آرمان‌های اصیل انقلاب که می‌توان یکی از این آرمان‌ها را فلسطین دانست، کوتاهی کردند؛ بنابراین او ما را به بازگشت از سنت امام (ره) دعوت می‌کند.

زاکانی ادامه داد: هاشمی در حوزه اقتصاد عقیده بر اقتصاد آزاد دارد که این یعنی حرکت در مسیری مغایر اهداف انقلاب اسلامی که سم مهلکی برای ماست و لذا اقبال جامعه برای چنین برگشتی به سیاست نخواهد بود.

وی تحول در نظام بانکی را یک اصل قلمداد کرد و اظهار داشت: تحول در نظام بانکی یک برنامه مشخصی است که کارشناسانی که با ما همکاری می‌کنند از آن به عنوان یک اولویت یاد کرده‌اند.

منبع: فارس