سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۵

نظرلاریجانی درباره آیت الله حسن‌زاده‌آملی

رئیس قوه قضاییه با اشاره به شاگردی خود نزد علامه حسن‌زاده آملی، گفت: توحید در مکتوبات علامه حسن حسن‌زاده آملی موج می‌زند و همین موضوع باعث شده است که نوشته‌های این عالم ربانی سمت دیگری غیر از مسیر پر زرق و برق دنیا داشته باشد.
کد خبر : ۱۱۲۴۸۱
صراط:آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در سومین همایش طبیب روحانی به مناسبت بزرگداشت عالم ربانی حضرت آیت الله علامه حسن حسن زاده‌آملی با اشاره به اینکه آثار عالمان اسلامی با سایر علمای جهان متفاوت است، اظهار داشت: توحید در مکتوبات این عالم ربانی موج می‌زند و همین موضوع باعث شده است که انسان به خوبی دریابد که نوشته‌های وی، سمت دیگری غیر از مسیر پر زرق و برق دنیا دارد.

رئیس قوه قضاییه، 4 معرفت را که در آثار علمای اسلام متجلی است، دلیلی بر تفاوت آثار علامه حسن حسن زاده آملی با بقیه آثار دانشمندان دانست و بیان کرد: عالم اسلامی به خوبی می‌داند که دنیا زینت،‌ لهو ولعب است و اگر انسان به زندگی مادی خود نگاه کند، حرکت برای حصول به حب مال، حب فرزند، تفاخر و تکاثر است و گاهی علم هم اسباب تفاخر محسوب می‌شود زیرا مگر ممکن است انسانی به جز عشق به خدا در طول مسیر زندگی خویش برای جستجوی حقیقت تلاش کند و بعد آن را به عالم علم عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه عقل درجهان امروزی به عقل ابزاری تبدیل شده است،‌ عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های دنیای متجدد این است که کار عقل، سریعتر،‌ بیشتر و اقتصادی تر تولید کردن باشد اما نگاه قرآن متفاوت است و صاحبان عقل را به تفکر در خلقت آسمان‌ها و زمین فراخوانده است.

آملی لاریجانی با بیان اینکه دومین معرفت، معرفت به بنیان هستی است که حقیقتی استوار ، دارای سیطره بر همه و ظاهر در همه عوالم است، ادامه داد: عالمی که درمی یابد خداوند نور آسمان و زمین است و آن چیزی است که ظاهر بوده و دیگر اشیا را ظاهر می‌کند، به نحو دیگری به هستی نگاه می‌کند و مسیر زندگیش تغییر می کند.

وی به سومین معرفت که دانستن کمال قرب خداوند به انسان است اشاره کرد و گفت: پروردگار می‌فرماید که ما انسان را خلق کردیم و از هر آنچه که در نفسش وسوسه می‌شود آگاهیم چرا که ما از رگ گردن به او نزدیک تریم و اگر انسان تصور کند که حق تعالی به او نزدیک است، زندگی اش متفاوت خواهد شد و به قول آیت الله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی در رساله لقا الله، اتصال روح خدا به انسان بیشتر از اتصال شعاع خورشید به خورشید است.

آیت الله آملی لاریجانی با تجلیل از مقام شامخ آیت الله علامه حسن حسن زاده آملی عنوان کرد: کمر همت ببندیم و از همه امکانات موجود در این جهان بهره ببریم تا به معرفتی حصول یابیم که هستی، قایم به وجودی است که بنیانش توحید محض است، مسیر لقایش طولانی و غیر محتمل است.

محمد رضا منصوری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه همایش طبیب روحانی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این گونه همایش‌ها تلفیق طبابت جسمانی با طبابت روحانی است و دستاورد دیگر این همایش، پیوند دانشگاه و حوزه خواهد بود و در دو همایش گذشته نیز با این دانشگاه از شخصیت برجسته حضرت آیت الله 'محمد تقی بهجت' و آیت الله 'کشمیری' تجلیل به عمل آمده بود.
منبع: تسنیم