پنجشنبه ۰۳ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵

آمدن یانیامدن هاشمی ،مساله این است

اگر قانع شوم در شرایط کنونی کشور، حضورم در انتخابات می‌تواند برای نظام و انقلاب اسلامی مفید و مؤثر باشد و به حل مشکلات کمک می‌کند، درنگ نخواهم کرد، ولی در صورتی که احساس کنم این حضور خدای ناکرده مقاومت‌هایی را در پی خواهد داشت که مخل وحدت و موجب تشدید اختلافات در کشور بوده و مؤثر نخواهد بود اقدام نخواهم کرد.
کد خبر : ۱۱۱۲۲۱
صراط:بیان همین چند جمله از سوی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی کافی بود که موج جدیدی از اظهار نظرهای فعالان جناح های سیاسی مختلف درباره وی آغاز شود. نکته جالب اینجاست که هاشمی در بخشی از این نظرات جزئی از سناریوی جدید اتاق فکر آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری و در بخش دیگری مرد روزهای سخت نظام معرفی شده است.

به همان میزان که احتمال حضور هاشمی در انتخابات قوی است، به همان میزان نیز نیامدن هاشمی محتمل است.در حالی‌که حسن روحانی و علی یونسی گفته‌اند که خود هاشمی به آن ها گفته است، وارد عرصه انتخابات نمی‌شود، آیت الله هاشمی رفسنجانی حضور خود در انتخابات را نفی نکرده است ،البته از سویی عفت مرعشی همسر آیت الله هاشمی رفسنجانی هم در حاشیه نخستین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی که روز یکشنبه 15 اردیبهشت برگزار شد، در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که حاج آقا (هاشمی رفسنجانی) مطمئنا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود.

هاشمی معتقد است که در سال‌های باقی مانده از عمرش، هیچ هدفی جز حفظ و تقویت انقلاب و نظام اسلامی، مکتب اهل بیت (ع)، اعتلا و پیشرفت ایران ندارد و اگر تصمیم به حضور در انتخابات بگیرد برای خدمت و کمک به حل مشکلات خواهد بود، نه این‌که نتیجه معکوس بدهد. با این وجود اظهار نظرها درباره عملکرد گذشته و حضور وی در انتخابات بسیار متفاوت است، قاسم روانبخش عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با اشاره به این‌که اگر هاشمی بیاید جبهه پایداری بر موضع خودش مقاومت می‌کند گفت:هاشمی برای رای آوردن نمی‌آید و اگر بیاید بیشتر از سال 84 زمین می‌خورد. آقای هاشمی چهره محبوبی نیست و فکر می‌کند در این دوران تحریم می‌تواند به عنوان منجی مردم به صحنه بیاید.

وی ابراز عقیده کرد: آقای هاشمی وقتی که تورم 50 درصد را تجربه کرده، نمی‌تواند جلوی تورم 36 درصد را بگیرد و مردم این موضوع را فراموش نکرده‌اند.

همچنین اکبر اعلمی نماینده اسبق مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز خاطر نشان کرد که وقتی هاشمی برای چندمین بار در سال 84 کاندیدای ریاست جمهوری شد، گفتم که حضور مجدد او در انتخابات دو ایراد اساسی دارد؛ اول این که با روح قانون اساسی ناسازگار است و حضور بیش از سه دهه وی در قدرت تداعی کننده نوعی سلطنت طلبی است که قانون اساسی آن را نمی پذیرد و دوم این که روحیات و عملکرد هاشمی در طول سالیانه گذشته به گونه ای بوده است که اگر وی در هر انتخاباتی شرکت کند، حضورش سبب تقویت رقبایش خواهد شد و بسیاری از مردم حتی کسانی که قصد شرکت در انتخابات را نداشته اند صرفا از بغض وی به رقیبش رای خواهند داد.

حجت‌الاسلام شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت نیز که هاشمی را به صورتی ویژه برای حضور در انتخابات دعوت کرده ،معتقد است که هاشمی هنوز از پاسخ ملت ایران در سال 88 راضی نشده است.

شجونی در همین ارتباط اظهار نظر کرده است که من به آقای هاشمی به صراحت می‌گویم اگر از پاسخ آشکار ملت بزرگ ایران در فتنه 88 قانع نشده است، در این دوره انتخابات هم حتما به عنوان نامزد انتخابات به صحنه بیاید تا ملت ایران حکم بازنشستگی همیشگی وی را با قاطعیت امضا کند.

وی برخی اطرافیان امروز هاشمی را اهل شرارت خواند و اظهار کرد: کسانی که امروز اطراف هاشمی جمع شده‌اند عده‌ای دنیاپرست هستند که سعی دارند با اقداماتی فتنه‌گرانه هاشمی را بدبخت کرده و به نظام ضربه بزنند و در نهایت پای دشمن خارجی را به کشور باز کنند.

وزیر علوم دولت دهم نیز با یبان اینکه کاندیدای ریاست جمهوری نیستم چون نمی‌خواهم خدماتی که داشته‌ام را با چیز دیگری مخدوش کنم تصریح کرد:اما اگر هاشمی رفسنجانی کاندیدا شود با توجه به اینکه فکر می‌کنم کاندیداهای موجود تا آخر در مقابل هاشمی نمی‌ایستند علیرغم میل باطنی‌ام در مهلت قانونی به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنم.

کامران دانشجو که حتی شعار انتخاباتی خود را «هرکس می‌خواهد به هاشمی نه بگوید به من رای بدهد» انتخاب کرده ،مخالفت با هاشمی را برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کافی دانسته و گفته است که البته اگر وارد صحنه شود برنامه مناسب هم ارائه می کند.

کامران باقری لنکرانی نامزد جبهه پایداری درانتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هاشمی زیرک‌تر از آن است که بخواهد در چنین فضایی که احتمال شکستش در انتخابات بسیار بالاست وارد انتخابات شود اظهار کرد: کشور در مدیریتش به نیروهای خلاق، جوان و مبتکر نیاز دارد وگرنه هاشمی و خاتمی در این عرصه آزمون پس داده هستند.

به گفته وی اداره کردن کشور بر اساس عقل و مسئولیت سنگین آن در مقطع کنونی با نحوه اداره کردن در سال‌های اوایل انقلاب و دهه 70 متفاوت است و از سوی دیگر تفکری که هاشمی در عرصه‌های مختلف قصد اجرای آن را دارد دیگر نسخه شفا‌بخشی نیست.

همچنین سه شنبه گذشته از مجلس شورای اسلامی خبر رسید که روح‌الله حسینیان و کریم قدوسی از اعضای جبهه پایداری در مجلس سردمدار جمع‌آوری امضا برای نامه ای بودند که در آن به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هشدار داده شده است که اگروی نامزد انتخابات شود، افشاگری های علیه او خانواده‌اش آغاز می‌شود.البته این نامه با استقبال نمایندگان مواجه نشد.

حسین شریعتمداری نیز در سرمقاله روزنامه کیهان در روز چهارشنبه 18 اردیبهشت در مورد حضور هاشمی رفسنجانی در انتخابات نوشته است که هاشمی به این علت که اطمینان دارد درصورت نامزدی برای ریاست جمهوری یازدهم صلاحیت‌اش تایید خواهد شد نامزد نمی‌شود!چرا؟!برای آنکه بعد از ثبت‌نام به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم نوبت به انتخابات می رسد و آقای هاشمی نیز مانند سایر نامزدها باید نامزدی خود را در میدان انتخاب مردم قرار بدهد و این همان میدانی است که جناب آقای رفسنجانی از ورود به آن بیم دارد.هاشمی به خوبی می‌داند که پایگاه مردمی قابل توجهی ندارد و از سالن وزن‌کشی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم «و سنگین وزن» بیرون نخواهد آمد.

آیت‌الله محمد خامنه‌ای برادر مقام معظم رهبری نیز با اشاره به نقش هاشمی دروقایع سال 88 اظهار کرده است که سناریو اتاق فکر آمریکا و مشاوران داخلی آن ها سرمایه گذاری بر فرد هاشمی در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است.

وی دلایل انتخاب هاشمی در این سناریو را «سابقه طولانی اعتقاد او به ایجاد رابطه با آمریکا واظهارات علنی او، داشتن موقعیت سیاسی و اداری درحال حاضر و احتمال غلبه بر سد شورای نگهبان ،‌تبلیغات وسیع اطرافیان مبنی بر سوابق پیش از انقلاب و سمت های سیاسی در پیش از فتنه سال 88 ، اعتماد بر حفظ مواضع قبلی از حمایت از فتنه‌گران سال ریشه‌داشتن در برخی نهادها و اقشار از هر طایفه و آمادگی سازمان و حفظ روابط بین‌المللی با برخی شیوخ همسایه دانسته است.»

همچنین وزیر اطلاعات بدون اشاره به نام هاشمی ، از در اختیار داشتن مدارکی علیه کسی که او را پیش گوی وقایع سال 88 معرفی کرده بود، خبر داد.

اما در این میان محمد خاتمی با بیان این‌که از اظهار نظر هاشمی درباره ورودش به انتخابات خوشحال است، تصریح کرد: هاشمی از ارکان انقلاب و نظام است و نقش ممتازی قبل و بعد از انقلاب و در شکل گیری و استحکام نظام و جمهوری اسلامی داشته اند و هزینه سنگینی نیز پرداخته اند. علاقه امام به وی بر همه روشن است. ایشان برای برون رفت از بحران ها نقش محوری داشته اند در جنگ، در ساختن کشور و بعد از جنگ، آن هم کشوری که ویران شده بود.

خاتمی افزود: هاشمی یک سرمایه است و بدون تردیدی از جمله افرادی است که به حقوق و حرمت مردم ایمان دارد و از آن دفاع می کند و نیز خواستار عدالت در جامعه است و نیز آمدن وی یقیناً دیدگاه بین المللی را نسبت به ایران تعدیل می کند و همین باعث گشایش یا کم شدن تنگناها می شود و نیز ایشان طرفدار فضای باز برای همه جریان ها و مدافع تشکل ها و بخش خصوصی است. علاوه بر آگاهی تجربه گران قیمت ایشان در مدیریت کشور و آمادگی همه نیروها و حتی جناح ها برای همکاری با ایشان خود مزیت بزرگی برای ایجاد دولتی منطق گرا، کاردان و مفید است.و مطالبه مردم هم لااقل بسیاری از آنان که به من دسترسی دارند این است که یا من یا جناب آقای هاشمی باید بیایید و مطمئن هستم که اگر همه بخواهیم و همه دستگاه ها کمک کنند آمدن هاشمی به معنی برد همه است و خدا کند چنین شود.

حسن روحانی نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری که گفته می شود با حمایت هاشمی وارد کارزار انتخابات شده است ،درباره احتمال نامزدی هاشمی و خاتمی در انتخابات، گفت: این دو به من گفتند که نامزد انتخابات نمی‌شوند، ولی من از نامزدی هاشمی و خاتمی استقبال می‌کنم؛ زیرا این دو جزو ارکان و بزرگان نظام هستند. هاشمی هنوز نگفته نمی‌آید؛ بنابراین عده‌ای شروع به اهانت به هاشمی کردند در حالی‌که شورای نگهبان باید صلاحیت نامزدها را تایید کند نه افراد دیگر.

همچنین محمدرضاعارف درباره اظهارات اخیر وزیر اطلاعات و برخی دیگر از افراد در مورد هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، گفت: مستقیما نامی از این افراد برده نشده، اما جای گله باقی است که از تریبون‌های عمومی برخلاف سخنان رهبری که جهت‌گیری انتخابات را مبنی بر حضور همه جریان‌ها مشخص کرده‌اند، در جهت عکس استفاده می‌کنند. آقای هاشمی چه قبل و چه پس از انقلاب نقش بی‌بدیلی داشته است و امیدواریم شرایطی پیش آید که از ظرفیت‌های کلان این شخصیت‌ها استفاده کنیم.

مسعود پزشکیان نیز در پیش‌بینی از احتمال کاندیداتوری هاشمی و خاتمی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو گفته است که حضوراین دو بستگی به این دارد که فضا برای حضور سلایق و نگاه‌های مختلف و فعالیت برای همه در چارچوب قانون چگونه باشد.

وزیر دولت اصلاحات، درباره تصمیم خود در صورت کاندیداتوری یکی از این دو نفر، گفت: سعی می‌کنیم کمک شان کنیم؛ به هر حال آنها تجربه دارند و شناخت بین المللی هم روی آنها هست، طبیعتا آن آدم‌هایی که سابقه دارند اگر بتوانند از گذشته تجربه گرفته باشند برای آینده می‌توانند نقشه‌ی بهتری بکشند و می‌شود نشست و منتظر بود و نقشه‌های این ها را برای حل مشکلاتی که به آن مواجهیم بررسی کرد که در آن صورت بهتر می‌توان قضاوت کرد.

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز درباره حضور هاشمی در انتخابات گفت: من اطلاعی ندارم که آقای هاشمی قصد دارند وارد عرصه انتخابات شوند یا خیر اما به نظرم هاشمی اگر بیاید به صلاح کشور است، ما در دوران بحران و شرایط اضطراری قرار داریم؛ سیاست، اقتصاد و فرهنگ انسان با تجربه را می‌طلبد؛ فرصت آزمون و خطا نداریم. من خودم به آقای هاشمی پیشنهاد دادم که در صحنه انتخابات حاضر شود.

محمدرضا باهنر نیز با اشاره به این‌که بعضی از دوستان ما هستند که می‌گویند دو نفری که به قانون تمکین نکردند و مصداق بارز فتنه بودند را به چند نفر توسعه دهیم تصریح کرد:اما ما این حرف را قبول نداریم. درست است که هاشمی و خاتمی در جریان فتنه عملکرد مناسبی نداشتند، آنها می‌توانستند آب به آسیاب فتنه نریزند اما این اتفاق نیفتاد و آنها به وظیفه‌شان عمل نکردند ولی آنها را سران فتنه نمی‌دانیم.

محمد سعیدی‌کیا با بیان اینکه "هاشمی با حکم رهبری، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام است"، خاطرنشان کرد: به مصلحت کشور نیست که وزیر اطلاعات چنین حرف‌هایی بزند زیرا چنین مواضعی موجب آشفته شدن جامعه می‌شود. اگر سند یا بحثی در این باره وجود دارد باید در بین خود مسئولان گفته شود.

موافقان حضور هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری ، وی را دارای ویژگی هایی از قبیل چهره قابل قبول بین المللی ،داشتن تجربه بالای مدیریتی و توانمند در حل بحران های مختلف می دانند و معتقد اند که حضور وی در انتخابات در راستای فرمایشات رهبری درباره حضور همه سلایق سیاسی در انتخابات است.در مقابل مخالفان حضور هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سن بالا،عملکرد هاشمی در دوران ریاست جمهوری خود، ناکارامدی سیستم مدیریتی هاشمی برای ایران 92 و نحوه عملکرد وی در وقایع سال 88 و عدم اقبال مردم از وی را از دلایل مخالفت خود با حضوی وی ذکر کرده اند.

در این بین خود آیت الله هاشمی است که باید نقاط ضعف و قوت خود را بسنجد و طبق گفته رهبری با ارزیابی کافی از توانمندی‌های خود تصمصم بگیرد که آیا وی می تواند برای ایران دهه 90 رئیس جمهوری کارامد باشد،یا خیر ؟ البته در گذر از این مرحله این مردم خواهند بود که دولت یازدهم را بر اساس شرایط امروزکشور انتخاب خواهند کرد.


منبع: ایسنا