سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۸

افزايش هزينه‌هاي توليد شير خام

رئيس انجمن صنفي گاوداران با اشاره به افزايش هزينه‌هاي توليد شير خام و لزوم افزايش قيمت اين محصول گفت: تا چند روز آينده کارشناسان رسمي دادگستري قيمت تمام شده‌ي شير را اعلام مي‌کنند.
کد خبر : ۱۰۷۵۵۹
صراط: احمد مقدسي گفت: پيشنهادات ما درباره قيمت تمام شده‌ي شير مورد تاييد سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان واقع نمي‌شد به همين جهت قرار شد تا کارشناسان رسمي دادگستري اين موضوع را کارشناسي کنند و بر اساس آن اجازه افزايش قيمت را به توليد کننده بدهند.
وي ادامه داد: قرار بود نتيجه اين موضوع تا آخر فرودين ماه اعلام شود که اين اتفاق رخ نداد ولي طي چند روز آينده منشر مي‌شود.
مقدسي افزود: کارشناسان دادگستري هزينه‌هاي توليد شير خام که در 11 ماه نخست سال 91 مورد کارشناسي قرار دادند.
 
**توليد کنندگان تحت فشار هستند

وي با بيان اين مطلب که بايد توليد کننده بتواند به بقاي خودش ادامه دهد تا نيازهاي کشور را تامين کند و توليد از ميان نرود ادامه داد: قيمت تمام شده شير خام براساس افزايش قيمت مواد اوليه که خيلي از آن وارداتي است افزايش يافته است و توليد کننده‌ها در چنين شرايطي تحت فشار هستند.

**جريمه‌هاي سنگين براي دامداران

مقدسي با اشاره به اين که بسياري از دامداران در هفت ماه نخست ماه نخست سال 91 از سوي دولت جريمهِ‌هاي سنگيني شده‌اند گفت: در هفت ماه اول سال گذشته دامداران هيچ نهاده‌اي از دولت دريافت نکردند و قيمت شير در تابستان افزايش يافت و به 1100 تومان رسيد، دولت نيز دامداران را جريمه کرد و گفت که مصوبه کمتر از اين بوده است و شما گران‌فروشي کرده‌ايد.

وي ادامه داد: اين اقدام اعتراض دامداران را در پي داشت و به دنبال اين اعتراض قرار شد نهاده مورد نياز دامداران به صورت رايگان در اختيار آنان قرار بگيرد و قيمت شير به 960 تومان رسيد.

به گفته‌ي مقدسي اين علوفه تنها در ماه‌هاي آبان، آذر و دي به دامداران داده شد.

وي افزود: جمعيت کثيري از اين دامداران نيز به دليل وجود برخي مشکلات نتوانستند علوفه‌شان را تحويل بگيرند و کارخانه‌هايي که بايد اين علوفه را مي‌گرفتند و به دامداران مي‌دادند از اين کار اجتناب کردند. 

**افزايش هزينه‌هاي توليد شير خام

رئيس انجمن منفي گاوداران با بيان اين که 70 درصد قيمت تمام شده‌ي شير هزينه غذاي دام است ادامه داد: 60 درصد از غذاي دام‌ها علوفه است که از کشاورزان خريداري مي‌شود و 40 درصد باقي‌مانده کنسانتره است.

 مقدسي افزود: از اين 40 درصد دولت تنها چهار موردش (جو، ذرت، سويا و سبوس) را به دامداران مي‌دهد.

وي با اشاره به افزايش هزينه‌هاي جانبي و همچين افزايش 25 درصدي حقوق کارگران ادامه داد: هفته گذشته قيمت تمام شده يک کيلو شير خام براي توليدکننده بالغ بر 1073 تومان به شرط تامين نهاده بوده يعني حدود 113 تومان گران شده است.

بنابراين با توجه به تمام اين مسائل افزايش قيمت شير خام طبيعي است.

مقدسي در پايان گفت: الان بر اساس قميت بازار آزاد قميت تمام شده يک کيلو شير براي گاودار حدود 1228 تومان است.
برچسب ها: هزینه شیر خام صراط