شنبه ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۴ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷

ایربگ‌سرنشین‌خودروهای‌داخلی‌دربلاتکلیفی

با وجود اینکه مهلت قانونی الزام نصب 2 ایربگ بر روی تمامی خودروهای داخلی از ابتدای امسال به پایان رسیده اما خودروسازان به دنبال اخذ مهلت مجدد برای تجهیز محصولات خود به این استاندارد هستند.
کد خبر : ۱۰۵۴۰۱

صراط:بحث اجباری شدن نصب 2 ایربگ از مدت ها پیش در سازمان ملی استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی مطرح شده اما مهلت قانونی تعیین شده برای اجرای کامل این استاندارد چندین بار به دلایلی همچون محدودیت های بین المللی خودروسازان برای تامین قطعات به تاخیر افتاده است.

بر همین اساس اوایل سال گذشته مقرر شده بود نصب ایربگ بر روی تمامی خودروهای تولید داخلی از ابتدای مهرماه سال 91 اجباری شود که بر اساس رایزنی‌های صورت گرفته و برخی موانع از جمله مشکلات واردات و کمبود تولید داخلی، این موضوع به ابتدای سال 92 موکول شد.

هرچند درابتدای سال گذشته تنها خودرویی که مشکل جدی در نصب ایربگ داشت پراید محسوب می شد اما چند ماه مانده به آخر سال، تولید تندر 90 با 2 ایربگ نیز با مشکل مواجه شد و دو شرکت ایران خودرو و پارس خودرو در نامه‌ای به سازمان ملی استاندارد ایران خواستار تولید این محصول با یک کیسه هوا شدند و علت این امر را عدم امکان تامین این قطعه به مقدار کافی عنوان کردند .

اینطور که به نظر می رسد با پایان یافتن مهلت مجدد برای نصب 2 ایربگ، هنوز خودروسازان در تامین ایربگ این 2 محصول مشکل دارند و با وجود عدم شماره گذاری خودروهای فاقد 2 ایربگ از سوی پلیس،رایزنی هایی در خصوص کسب مهلت 3باره برای رعایت این استاندارد اجباری در حال انجام است.

بر همین اساس دبير انجمن خودروسازان عنوان کرده به دليل مشکلاتي همچون ارزبري زياد و محدوديت تامين قطعه، خودروسازان درخواست مهلت مجدد تجهيز محصولات به 2 ايربگ دارند.

نعمت بخش اظهار داشت: براين اساس قرار شده وزارت صنعت و سازمان ملي استاندارد به طور مشترک اين موضوع را بررسي کنند و اگر دلايل وزارتخانه براي عدم امکان تجهيز سواري ها به 2 ايربگ مورد قبول سازمان استاندارد قرار گيرد، مهلت مجدد براي اجراي اين استاندارد اجباري در نظر گرفته شود.

همچنین مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت،معدن و تجارت از تعیین تکلیف نصب کیسه هوای قسمت شاگرد بر روی خودروها ، در چند روز آینده خبر داده و تصریح کرد:در این مورد در حال مذاکره  و بررسی هستیم تا امکانات و مقدورات خودروسازان در تامین ایربگ  مشخص شود.

وی با بیان اینکه خودروسازان عنوان می کنند که تامین کلیه قطعات کیسه هوا نیازمند کار و زمان بیشتری است ادامه داد: پس از بررسی 
کامل این مسایل، در خصوص مهلت دهی به خودروسازان برای نصب کیسه هوای دوم تصمیم گیری می شود.

فروتنی با اشاره به جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان کیسه هوای خودرو ،تصریح کرد: پیش بینی می شود تا چند روز آینده در این خصوص با سازمان ملی استاندارد ایران و خودروسازان به جمع بندی برسیم.