صراط:همزمان با پیشرفت 60 درصدی فاز نخست پروژه راه اصلی قزوین-الموت-تنکابن، عملیات اجرایی فاز دوم این پروژه از الموت تا تنکابن با حضور رئیسجمهور آغاز شد.
بنابراین گزارش فاز دوم پروژه قزوین-الموت-تنکابن از روستای شهرک تا حدفاصل روستای جورهلوان و جیر سربالان به طول 52 کیلومتر احداث میشود و ادامه آن تا کمربندی تنکابن به صورت بهسازی راه موجود ادامه مییابد.
هزینه اجرای فاز دوم پروژه قزوین-الموت-تنکابن 411 میلیارد تومان است که مقرر شده است در مدت زمان سه سال توسط قرارگاه خاتمالانبیاء اجرا شود.
وزارت راه وشهرسازی هزینه اجرای پروژه را از محل فروش سهام شرکتهای دولتی قابل واگذاری، تامین خواهد کرد.
فاصله قزوین تا تنکابن از طریق پروژه مذکور به طول 148 کیلومتر است که 93 کیلومتر آن در استان قزوین و 55 کیلومتر در استان مازندران واقع شده است؛ این در حالی است که مسافت فعلی قزوین تا تنکابن 330 کیلومتر است که با احداث پروژه راه اصلی قزوین-الموت-تنکابن طول مسیر 182 کیلومتر کاهش مییابد.
پیشنهاد احداث پروژه راه اصلی قزوین-الموت-تنکابن در سفر مقام معظم رهبری در سال 1382 مطرح و مورد تصویب معظمله قرار گرفت و با اعلام موافقتنامه طرح در سال 1385، عملیات اجرایی فاز نخست پروژه از قزوین تا روستای شهرک الموت به طول 62 کیلومتر آغاز شد و هم اکنون 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
احداث این پروژه در حمل و نقل مواد اولیه، نیروی انسانی و محصولات کشاورزی برای منطقه که دارای ظرفیت بالای در کشاورزی، صنعت و گردشگری دارند نقش بسزایی خواهد داشت و با توجه به اینکه منطقه الموت با داشتن بیش از 90 روستا از داشتن راه اصلی مناسب برخوردار نیست با احداث محور فوق مشکل منطقه الموت نیز مرتفع میشود.
با احداث پروژه قزوین-الموت-تنکابن ترافیک استانهای غرب، شمالغرب و مرکزی کشور از طریق این جاده به شهرهای شمالی کشور توزیع شده است و علاوه بر توزیع ترافیک کاهش چشمگیری در زمان مصرف سوخت در پی خواهد داشت.
پروژه قزوین-الموت-تنکابن موجب کاهش 182 کیلومتر مسیر موجود میشود که کاهش مصرف چهار میلیون و 800 هزار لیتر سوخت در سال را در پی دارد.
فاز دوم پروژه قزوین-الموت-تنکابن به طول 52 کیلومتر است که 21 کیلومتر آن در استان مازندران و 31 کیلومتر آن در استان قزوین است.
این پروژه دارای 26 دستگاه تونل است که طولانیترین آن 4300 متر طول دارد و عرض پیشبینی شده در این پروژه 11 متر است.
بنابراین گزارش احداث راههای جدید و متعادل کردن ترافیک و توزیع سفرها به شهرهای شمالی در نقاط مختلف ضروری به نظر میرسد و از آنجا که حد فاصل جاده چالوس تا جاده قزوین-رشت محوری برای رسیدن به شهرهای شمالی وجود ندارد، مطالعات انجام شده نشان داد جاده قزوین-الموت-تنکابن گزینه مناسب برای اتصال به شهرهای شمالی است.