صراط:احمد اميرآبادي فراهاني نماينده مردم قم در مجلس در جلسه علني
امروز(چهارشنبه) از مهدي غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت سوالی را در مورد
دلایل افزایش قیمت خودروهای تولید داخلی مطرح کرد.
روحالله عباسپور نماينده بوئين زهرا گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سوال ملی احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم از وزیر صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.
** حداقل كار دولت تعيين تكليف قيمت خودرو بود
اميرآبادي در توضيح سوال خود و با بيان اينكه من این سوال را در آبان ماه از وزیر پرسیدهام، گفت: در آن زمان قیمت خودرو به صورت ساعتی افزایش پیدا میکرد و متاسفانه هنوز هم بعد از گذشت چند ماه مشکل تعیین قیمت خودرو حل نشده است، انتظار میرفت که دولت حداقل قیمت خودرو را تعیین تکلیف میکرد.
نماينده قم همچنين با طرح اين سوال كه با بیان اینکه به نظر شما خودرو کیلویی چند است؟ گفت: سوال من از آقای غضنفری همان سوال رییسجمهور در رسانه ملی است، البته بنده میدانم که قیمتگذاری خودرو کیلویی نیست اما باز هم میپرسم.
** مگر پرايد توليد ملي نيست كه قيمتش به 21 ميليون برسد؟
امیرآبادی با طرح اين سوال كه پرایدی که طبق آمار بیشترین تصادفات را داشته چرا باید از 8/5 میلیون به 21 میلیون افزایش قیمت داشته باشد مگر این خودرو تولید ملی و داخلی نیست؟ افزود: چه میزان از قطعات این خودرو از خارج از کشور وارد میشود؟ مگر حقوق کارگران به دلار پرداخت میشود که قیمت خودروی پراید بیش از 150 درصد افزایش داشته است؟
عضو كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: با این افزایش قیمت آقایان به مردم اعلام میکنند که برای شادی آنها 500 هزار تومان تا یک میلیون قیمت را ارزان کردهاند.
امیرآبادی در ادامه با بيان اينكه تفاوت پنج میلیون تومانی بین خودروی تولید شده در کارخانه و خودروی عرضه شده در بازار وجود دارد، اظهار داشت: با یک محاسبه میتوان به این نکته دریافت که خودروسازی که 60 هزار خودرو را به فروش رسانده با این مابهالتفاوت پنج میلیون تومانی توانسته سه هزار میلیارد تومان به دست آورد، سوال این است که این میزان پول به جیب چه کسانی رفته است؟
وی در بخش ديگري از اظهاراتش خطاب به غضنفری گفت: شما میدانید که وضعیت قطعهسازان داخلی چگونه است و آنها مشکلات بسیاری دارند؟ مدیران شما برای تامین قطعه با یک شرکت خاص قرارداد بسته و از طریق آن به واردات مبادرت میورزند، شرکتی که وضعیتش آنقدر از قبل آقایان خوب شده است که اکنون مدیران آن ساکن آمریکا هستند.
** همه ما در مورد تعيين قيمت خودرو سركار هستيم
وی با بیان اینکه همه ما در مورد تامین قیمت خودرو سر کار هستیم، گفت: یک روز میگویند که قیمت خودرو را هیات دولت تعیین میکند، روز دیگر میگویند که شورای رقابت، سازمان حمایت و اخیرا نیز میگویند که کارگروه ویژهای قرار است این کار را بکند، بالاخره تکلیف چیست، چه کسی قیمت را تعیین میکند، بهتر نیست به جای توجه به شبکه دلالی، بیشتر به نخبگان توجه کنید؟
نماينده قم در مجلس گفت: بنده قبلا از وزیر اقتصاد در مورد معوقات بانکی سوال کردم که به دلیل قانع نشدنم از مجلس رایگیری به انجام آمد، رایگیری که در نهایت منجر به دادن کارت زرد به وزیر شد اما باز هم اتفاقی رخ نداد چرا که معوقات بانکی بیشتر شد و لذا میترسم این بار نیز با قانع نشدن بنده، مجلس به وزیر کارت زرد دهد و بعد از آن قیمت خودرو بالاتر رود، بنده از توضیحات وزیر قانع نشدم اما درخواست رایگیری از مجلس را نیز ندارم.
روحالله عباسپور نماينده بوئين زهرا گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره سوال ملی احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم از وزیر صنعت، معدن و تجارت را قرائت کرد.
** حداقل كار دولت تعيين تكليف قيمت خودرو بود
اميرآبادي در توضيح سوال خود و با بيان اينكه من این سوال را در آبان ماه از وزیر پرسیدهام، گفت: در آن زمان قیمت خودرو به صورت ساعتی افزایش پیدا میکرد و متاسفانه هنوز هم بعد از گذشت چند ماه مشکل تعیین قیمت خودرو حل نشده است، انتظار میرفت که دولت حداقل قیمت خودرو را تعیین تکلیف میکرد.
نماينده قم همچنين با طرح اين سوال كه با بیان اینکه به نظر شما خودرو کیلویی چند است؟ گفت: سوال من از آقای غضنفری همان سوال رییسجمهور در رسانه ملی است، البته بنده میدانم که قیمتگذاری خودرو کیلویی نیست اما باز هم میپرسم.
** مگر پرايد توليد ملي نيست كه قيمتش به 21 ميليون برسد؟
امیرآبادی با طرح اين سوال كه پرایدی که طبق آمار بیشترین تصادفات را داشته چرا باید از 8/5 میلیون به 21 میلیون افزایش قیمت داشته باشد مگر این خودرو تولید ملی و داخلی نیست؟ افزود: چه میزان از قطعات این خودرو از خارج از کشور وارد میشود؟ مگر حقوق کارگران به دلار پرداخت میشود که قیمت خودروی پراید بیش از 150 درصد افزایش داشته است؟
عضو كميسيون برنامه و بودجه اضافه كرد: با این افزایش قیمت آقایان به مردم اعلام میکنند که برای شادی آنها 500 هزار تومان تا یک میلیون قیمت را ارزان کردهاند.
امیرآبادی در ادامه با بيان اينكه تفاوت پنج میلیون تومانی بین خودروی تولید شده در کارخانه و خودروی عرضه شده در بازار وجود دارد، اظهار داشت: با یک محاسبه میتوان به این نکته دریافت که خودروسازی که 60 هزار خودرو را به فروش رسانده با این مابهالتفاوت پنج میلیون تومانی توانسته سه هزار میلیارد تومان به دست آورد، سوال این است که این میزان پول به جیب چه کسانی رفته است؟
وی در بخش ديگري از اظهاراتش خطاب به غضنفری گفت: شما میدانید که وضعیت قطعهسازان داخلی چگونه است و آنها مشکلات بسیاری دارند؟ مدیران شما برای تامین قطعه با یک شرکت خاص قرارداد بسته و از طریق آن به واردات مبادرت میورزند، شرکتی که وضعیتش آنقدر از قبل آقایان خوب شده است که اکنون مدیران آن ساکن آمریکا هستند.
** همه ما در مورد تعيين قيمت خودرو سركار هستيم
وی با بیان اینکه همه ما در مورد تامین قیمت خودرو سر کار هستیم، گفت: یک روز میگویند که قیمت خودرو را هیات دولت تعیین میکند، روز دیگر میگویند که شورای رقابت، سازمان حمایت و اخیرا نیز میگویند که کارگروه ویژهای قرار است این کار را بکند، بالاخره تکلیف چیست، چه کسی قیمت را تعیین میکند، بهتر نیست به جای توجه به شبکه دلالی، بیشتر به نخبگان توجه کنید؟
نماينده قم در مجلس گفت: بنده قبلا از وزیر اقتصاد در مورد معوقات بانکی سوال کردم که به دلیل قانع نشدنم از مجلس رایگیری به انجام آمد، رایگیری که در نهایت منجر به دادن کارت زرد به وزیر شد اما باز هم اتفاقی رخ نداد چرا که معوقات بانکی بیشتر شد و لذا میترسم این بار نیز با قانع نشدن بنده، مجلس به وزیر کارت زرد دهد و بعد از آن قیمت خودرو بالاتر رود، بنده از توضیحات وزیر قانع نشدم اما درخواست رایگیری از مجلس را نیز ندارم.