دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ساعت :
۱۲ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
از اتفاقات" 18 تیر" تا "آخرین جلسه دادگاه کهریزک"

سرانجام پرونده کهریزک چه شد؟

علی اکبر حیدری یکی دیگر از قضات معلق پرونده کهریزک گفت:سعید مرتضوی دستور بازداشت و اعزام متهمان به کهریزک را صادر نکرده و همه کاره من بودم. حیدری فر قبل در پاسخ به اینکه آیا شما هم ادعای مرتضوی مبنی بر اینکه وی مرخصی بوده را تایید می کنید، گفت: بله ولی من مرخصی نبودم و از ابتدا تا انتهای حوادث حضور داشتم.
کد خبر : ۱۰۲۸۵۴
به گزارش صراط،پرونده مشهور کهریزک خیلی زودتر از آنچه تصورش می رفت در اواخر سال 1391 بازگشایی شد و چندمرحله از دادگاه آن نیز برگزار شد.

در این مدت، افکار عمومی در جریان فراز و فرودهای ماجرای کهریزک قرار گرفته و امروز همراه با شاکیان و متهمان قضایی و انتظامی، به انتظار سرانجام آن نشسته‌اند.

ماجرای کهریزک چه بود؟

18 تیر 88 نیروی انتظامی 145 تن از کسانی را که مقابل دانشگاه تهران تجمع کرده بودند، دستگیر و آنها را با دستور مقام قضایی راهی کهریزک کرد.پس از آن 23 تیر بازداشت‎شدگانی که در کهریزک نگهداری می‎شدند، به اوین منتقل شدند؛ فوت سه تن از این افراد شامل محسن روح‌الامینی، جوادی فر و کامرانی در همین روز و فردای آن رخ داد.

پس از آن رئیس بازداشتگاه کهریزک در نامه ای که به دادستان تهران ارسال کرد، شیوع مننژیت و ابتلای برخی از بازداشت‎شدگان به این بیماری را اعلام کرد.

نیروی انتظامی هم در اطلاعیه‎ای اعلام کرد: «کهریزک محل تأدیب اراذل و اوباش با شرایط سخت‎گیرانه بود و نباید دستگیر‎شدگان 18 تیر به آنجا منتقل می‎شدند.»




علت فوت بازداشت شدگان

پزشکی قانونی در اطلاعیه‎ای ادعای فوت سه تن از بازداشت‎شدگان بر اثر ابتلا به مننژیت را رد و اعلام کرد که علت مرگ محسن روح‎الامینی ناشی از استرس فیزیکی، شرایط بد نگهداری و ورود ضربات متعدد بوده است.

تاکید مقام معظم رهبری بر پیگیری موضوع

دستور مقام معظم رهبری بر پی گیری جد ی این قضایا سبب به جریان افتادن این پرونده و پی گیری جدی آن شد. رهبر معظم انقلاب  در 22 تیرماه دستور تعطیلی کهریزک را صادر و به دنبال آن به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور پیگیری موضوع را دادند.

تشکیل کمیته پیگیری

آیت‎الله صادق آملی لاریجانی رئیس جدید قوه قضاییه هیأتی سه نفره برای پیگیری رخدادهای پس از انتخابات و کهریزک تشکیل داد. روزهای ابتدایی شهریور سردار رجب‎زاده فرمانده فاتب اعلام کرد که هیچ متهمی بدون حکم قضایی به بازداشتگاه کهریزک منتقل نشده است. به ‎دنبال تحولات جدید در قوه قضاییه، دادستان جدید انتظامی قضات، از پرونده تقاضای تعقیب انتظامی سه قاضی، درباره حوادث پس از انتخابات و کهریزک در این دادسرا خبر داد.

برخی اخبار مبنی بر تلاش برخی نهادهای مرتبط با موضوع کهریزک برای جلب رضایت از برخی از شاکیان پرونده به گوش می‎رسید که هرگز هم تکذیب نشد. رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز در روزهای پایانی آبان ماه اعلام کرد که در مرحله آخر رسیدگی به این پرونده، 145 شاکی و شاهد مسائلی را مطرح کرده‎اند و هشت نفر هم در بازداشت هستند.

در روزهای پایانی آبان، خبر مرگ «رامین‎پور اندرزجانی»، پزشک وظیفه کهریزک در رسانه‎ها منتشر شد که چندی پزشکی، قانونی علت را مسمومیت دارویی اعلام کردند.

گذشت اولیای دم در بخش اول پرونده
 
در حالی که متهمان محکوم شده به اعدام در یک قدمی چوبه دار قرار داشتند اولیای دم رضایت خود را اعلام کردند.
 
سخنگوی قوه قضائیه در مورد بخش اول پرونده به خبرنگاران گفت : در این پرونده افرادی تحت تعقیب قرار گرفته و به زندان، انفصال از خدمت و قصاص محکوم شدند که با رضایت اولیای دم حکم قصاص اجرا نشد اما حکم زندان، شلاق و انفصال از خدمت اجرا شد.

قاضی پر حاشیه

روزهای پایان آذر ماه 88 مرتضوی که از دادستانی تهران کنار گذاشته شده بود، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز شد.مرتضوی که دیگر فردی پر حاشیه برای رسانه ها و افکار عمومی تبدیل شده با گذر زمان  هر سال ها پست ها و منصب های جدیدی را به خود اختصاص می دهد .



 آخرین سمت هم وی به عنوان رئیس سازمان تامین اجتماعی که یکی از پردرآمد ترین سازمان های کشور است ،حاشیه های بسیاری به دنبال داشت.حاشیه هایی که نقش پررنگ دولت در حمایت از وی همیشه در آن مشهود است و در آخرین اتفاق هم  به زعم بسیاری از رسانه ها شیخ السلامی وزیر کار را قربانی خود کرد.

برگزاری دادگاه قضات

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره دادگاه قضات پرونده کهریزک تشکیل شد. پس از جلسه اول با فاصله 12 روزجلسه دوم و سوم آن در اواخر روزهای سال 91 برگزار شد.دادگاه های که قرار بود علنی برگزار شود اما با غیر علنی شدن انتقادهای بسیاری را به دنبال داشت.

دومین جلسه دادگاه کهریزک 20 اسفند ماه 91 برگزار شد و بیشتر به دفاعیات مرتضوی از خود اختصاص یافت.اگرچه این جلسه غیر علنی برگزار شد و هیچ خبرنگاری اجازه ورو به دادگاه را نداشت اما مرتضوی با حضور در جمع خبرنگاران بخشی از آنچه در جلسه غیر علنی دادگاه گذشته بود راشرح داد.

سعید مرتضوی با بیان اینکه هنگام وقوع حادثه کهریزک در مرخصی بودم و اتهام مشارکت و معاونت علیه من صحیح نیست گفت: دستورات مبني بر بازداشت موقت و تایید بازداشت موقت را قضات دیگری داده‌اند و من کاره ای نیستم.

اما در پی واکنش ها به مرخصی رفتن یک مسئول در زمان ماموریت، وی عنوان کرد من قرار بود در بهمن ۸۷ برای دفاع از پایان‌نامه خود به مرخصی بروم اما به لحاظ مأموریت مهمی که به خارج از کشور داشتم با مقامات عالی‌رتبه کشور به مأموریت رفتم و دفاعم لغو شد.

وی افزود: من شبانه روز خود را وقف امنیت کشور کردم و دو روز مرخصی چیزی نبوده که اینقدر به آن پرداخته شود.

مرتضوی تصریح کرد: زمان دفاع از رساله قابل تمدید نبود و از آنجا که ما در دادسرا ۵۰ معاون داشتیم تقسیم کار کردم و برای خود جانشین تعیین کردم، در ایامی که مربوط به اغتشاشات بود من شبانه‌روز در دادسرا بودم و به منزل نرفتم.

جلسه سوم دادگاه بازداشتگاه کهریزک نیز به منوال جلسات گذشته در شعبه 76 دادگاه کیفری تهران برگزار شد و همچون جلسه گذشته سعید مرتضوی این بار هم بیرون از دادگاه به جمع خبرنگاران رفت و با تشریح سومین جلسه محاکمه قضات تعلیق شده بازداشتگاه کهریزک گفت که «در بازداشتگاه کهریزک تنها متهمان مواد مخدر نگهداری نمی‌شدند و سال‌ها قبل و پیش از اینکه دادسرا احیا شود، مخصوص بند نسوان بوده و متهمان مفاسد اخلاقی آنجا نگهداری می‌شدند.»

وی همچنین با انتقاد از پدر محسن روح‌الامینی (یکی از شکات پرونده) برای آنچه «انجام ندادن وظیفه پدری اش» برمی‌شمرد، اظهار کرد که «آقای روح‌الامینی می‌توانست به ما بگوید که فرزندش دستگیر شده است.»

 در همین حال، علی اکبر حیدری فر، دادیار سابق دادستانی تهران نیز با حضور در جمع خبرنگاران مسوولیت صدور دستور اعزام بازداشت شدگان به کهریزک را پذیرفت و گفت که این دستورات ارتباطی با سعید مرتضوی نداشته است. علی اکبر حیدری یکی دیگر از قضات معلق پرونده کهریزک گفت:سعید مرتضوی دستور بازداشت و اعزام متهمان به کهریزک را صادر  نکرده و همه کاره من بودم.

حیدری فر قبل در پاسخ به اینکه آیا شما هم ادعای مرتضوی مبنی بر اینکه وی مرخصی بوده را تایید می کنید، گفت: بله ولی من مرخصی نبودم و از ابتدا تا انتهای حوادث حضور داشتم.

از سوی دیگر اما ایرادات مرتضوی به صلاحیت قضات و دادگاه بازداشتگاه کهریزک که در حاشیه جلسه دوم این دادگاه ابراز شد، دیروز با واکنش سخنگوی قوه‌قضائیه مواجه شد و محسنی اژه‌ای گفت که ایراداتی که آقای مرتضوی مطرح کرده قطعا توسط خود دادگاه پاسخ داده خواهد شد.

با این حال پس از برگزاری 3 جلسه از دادگاه بازداشتگاه کهریزک،این پرونده در سال 91 هم بسته نشد و جلسه چهارم آن به سال بعد موکول شد. گفته می‌شود احتمالا زمان جلسه چهارم بعد از تعطیلات عید نوروز خواهد بود.
منبع: شفاف