سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۰۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵

مواضع دوگانه واشنگتن درقبال تحولات منطقه

روزنامه "كريستين ساينس مانيتور" در مقاله جديدي تحت عنوان "رژيم آل خليفه كه مورد حمايت دولت آمريكا قرار دارد از برگزاري نشست "اخلاق پزشكي" جلوگيري بعمل آورد" با انتقاد از سياست هاي سركوبگرايانه رژيم آل خليفه از مواضع دوگانه آمريكا رد قبال تحولات منطقه از جمله حمايت از حكومت بحرين انتقاد كرده است.
کد خبر : ۱۰۲۲۸۰
به گزارش صراط،به نقل از كريستين ساينس مانيتور، "دن مورفي" در ابتداي مقاله خود با اشاره به سركوبگري هاي رژيم آل خليفه در بحرين مي نويسد "حكومت بحرين در سال 2011 ميلادي تظاهرات معترضين را با خشونت سركوب كرد و اينك نيز با ابراز نارضايتي اظهار داشته كه اجازه برگزاري نشست "اخلاق پزشكي" كه قرار بود با حضور پزشكان عضو گروه پزشكان بدون مرز برگزار شود را در آن كشور نداده است."
 
وي در ادامه مي افزايد "در سال 2011 ميلادي پس از قيام مردم مصر و تونس، شيعيان بحرين نيز عليه حكومت استبدادي آل خليفه در آن كشور به پاخاستند. اخيرا نيز پزشكان بدون مرز اعلام كردند كه حكومت بحرين آنان را مجبور ساخته تا از برگزاري نشست اخلاق پزشكي خودداري ورزند.

"بارت جانسنز" مدير اجرايي گروه پزشكان بدون مرز نيز از سياسي شدن مسائل پزشكي در بحرين اظهار تاسف نموده است. وي در اين باره افزوده است "جاي تاسف دارد كه در بحرين مقوله مسائل درماني و خدمات پزشكي نيز سياسي شده است. حكومت بحرين شرايطي را بوجود آورده است كه حتي بيمارستان هاي آن كشور نيز به عرصه منازعه سياسي تبديل شده اند و مجروحين نمي توانند در محيطي بي طرف از نظر سياسي بستري و درمان شوند. اين بدترين شرايط ممكن است." وي همچنين خاطر نشان ساخته كه دستور لغو اين نشست به دستور پادشاه بحرين بوده است در حالي كه پزشكان بدون مرز تشكيلاتي غير سياسي هستند. وي در اين باره خاطر نشان ساخته كه "ما خواهان بحث و تبادل نظر در مورد بهبود و ارتقاي خدمات پزشكي در سرتاسر كشورهاي خاورميانه بوديم در حاليكه متاسفانه حكومت بحرين به اين مسئله با ديدي سياسي نگاه كرده است."
 
نويسنده در ادامه و با انتقاد از برخورد خشن حكومت بحرين با معترضين مي افزايد "در بحرين اقليت سني قدرت را در دست دارند و بر اكثريت شيعه آن كشور حكمراني مي كنند. شيعيان بحرين از حقوق سياسي و مدني بي بهره اند و حقوق بشر در مورد انان از سوي حكومت نقض مي شود. مجروحين شيعه به دليل جو سياسي بيمارستان هاي بحرين نمي تواند بصورت آزادانه براي درمان به آنجا مراجعه كنند. ماه گذشته بود كه 9 پزشك و پرستار و امدادگر بحريني بدليل كمك به معترضين مجروح شده در اثر درگيري با نيروهاي امنيتي بازداشت شدند. آنان در حالي كه مشغول انجام وظيفه خود بوده اند از سوي حكومت بحرين به شركت در تجمع غير قانوني و تلاش در جهت سرنگوني حكومت محكوم شده اند. ديده بان حقوق بشر نيز در گزارش اخير اذعان نموده كه شواهد نشان مي دهند كه اين بازداشت شدگان تحت شكنجه نيز قرار گرفته اند."
 
وي در ادامه با اشاره به حساسيت بيش از حد حكومت بحرين نسبت به پزشكان كمك كننده به مجروحين مي افزايد "در سال 2011 ميلادي نيز حكومت بحرين اعضاي هيئت مديره كل جامعه پزشكي بحرين را تغيير داد. اين مسئله نشان دهنده سياسي زدگي حكومت بحرين است. همين موضوع باعث شده تا معترضين مجروح بحريني به بيمارستان هاي دولتي مراجعه نكنند."
 
نويسنده با اشاره به حمايت دولت آمريكا از رژيم آل خليفه و مواضع دوگانه آمريكايي ها در مورد تغيير و تحولات منطقه مي افزايد "حكومت بحرين مورد حمايت دولت آمريكا قرار دارد. ناوگان پنجم نيروي دريايي آمريكا در آبهاي آن كشور مستقر است. با اين حال حكومت متزلزل بحرين نسبت به چشم انداز خود بسيار نگران است. در اين ميان، دولت آمريكا نيز مواضع دوگانه اي را در قبال موج "بيداري اسلامي" اتخاذ نموده است. از سويي آمريكايي ها از رژيم هاي سركوبگر عربستان سعودي و آل خليفه در بحرين حمايت مي كنند و از سوي ديگر در مقابل حكومت "بشار اسد" در سوريه قرار گرفته اند كه يكي از علل اصلي آن قرارگيري سوريه در كنار جمهوري اسلامي ايران است."