جمعه ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷

غربت چادر در نمایشگاه مد و لباس

نمایشگاه مد و لباس قرار بود فرصت و بستری برای ارائه و عرضه لباسهای متنوع آقایان و بانوان در حوزه ایرانی و اسلامی باشد اما آنچه که بیشتر در این نمایشگاه در معرض دید بازدیدکنندگان قرارا گرفته مدلهای مختلف مانتو است. این در حالی است که به باور بازدیدکنندگان رنگ برخی مانتوها در عرف جامعه پذیرفته نیست.
کد خبر : ۱۰۰۵۱۶
به گزارش صراط، دومین نمایشگاه بین المللی مد و لباس فجر، از روز سیزدهم اسفندماه در مصلی تهران برپا شده و تا 23 همین ماه نیز ادامه دارد. در این نمایشگاه بسیاری از تولیدکنندگان، طراحان و فروشندگان مانتو و لباس حضور دارند، برخی دیگر از آنها نیز برندگان جشنواره قبلی هستند و یا دانشجویانی که در حوزه لباس فعالیت می کنند. در این بین بخشی از فضای بزرگ مصلی تهران به بخش نمایش طرح های جدید از هنرمندان کشور اختصاص داده شده که در این غرفه ها تنها امکان نمایش لباس است و فروش انجام نمی شود.

بیشترین بازدیدکنندگان نمایشگاه مد و لباس، بانوان هستند اما در تعداد محدودی از غرفه ها لباس آقایان و کودکان عرضه می شود. برخی دیگر از غرفه ها تولیدات خود را می فروشند همین موضوع باعث شده تا بازدیدکنندگان خانوادگی به نمایشگاه آمده و لباس های بهاره و زمستانی خود را نیز از بخش فروش آن تهیه کنند.

در بخش نمایش مد و لباس آنچه که بیش از هر نکته ای به چشم می خورد، نمایش انواع مانتوست. مانتوهایی که با پارچه های محلی هر استان، طرح ها و مد های مختلف تهیه شده است.

در این بخش، در هر یک از غرفه ها کاغذی نصب شده که نشان می دهد، هیچ یک از محصولات عرضه شده چه در حوزه چادر، مانتو ویا مقنعه، فروشی نیستند و با اینکه طبق مقررات جشنواره، هیچیک اجازه گرفتن سفارش ندارند، اما به بازدیدکنندگان کارت تولیدی، مزون و یا کارگاه آموزشی خود را برای گرفتن سفارش ارائه می کنند. با این وجود طبق گفته غرفه داران، روز23 اسفند ماه این غرفه ها نیز اجازه فروش خواهند داشت به همین دلیل بازدیدکنندگان لباس مورد نظر را انتخاب کرده و در صورت صلاحدید غرفه دار، آن لباس با دادن بیعانه، در روز اختتامیه فروخته می شود.

در این بین غیر از تبلیغات مزون ها و آموزشگاههای خیاطی، تبلیغ دزدگیر و دوربین مدار بسته نیز وجود دارد که متعلق به یکی از موسساتی است که با یک موسسه آموزش خیاطی فعالیت می کند!

توزیع بروشورها و فروش سوغات در کنار نمایش لباس از دیگر فعالیت های این غرفه داران در کنار کارگاههای یکی دو ساعته هنرمندان است.

حضور کمرنگ چادر در نمایشگاه مد و لباس

در این بخش که بیشتر آموزشگاههای فنی و حرفه ای زیر نظر سازمان فنی و حرفه ای غرفه دارند، قرار است بهترین لباس و مدها انتخاب شوند بنابراین بازدیدکنندگان نیز همانند داوران جشنواره می توانند نظرات خود را درباره بهترین لباس و مد ارائه شده، به دبیرخانه جشنواره اعلام کنند.

برخی دیگر از غرفه ها، چادرهایی را بر سر مانکن کرده اند که اگر چه تنها در دو مد چادر ملی و عربی تنوع دارد اما آنچه انها را از یکدیگر متمایز کرده، به کار بردن حاشیه های مختلف در چادرهاست.

هر چند این نمایشگاه عنوان مد و لباس را یدک می کشد اما آنچه بیشتر جلب توجه می کند، عرضه مانتو در مدلهای مختلف است درحالی که لباس مفهومی فراتر از مانتو و مقنعه دارد.

اما در حوزه فروش این نمایشگاه نیز لباس و مانتوهای زمستانی که از فصل خرید آن گذشته است به وفور دیده می شود و برخی از آنها محصولات ایرانی نیست و صرفا شرکت کنندگان برای فروش بیشتر به نمایشگاه آمده اند و به همین دلیل این محصولات را با قیمتی دو یا سه هزار تومان کمتر از مغازه های خود می فروشند چرا که یکی از شرایط حضور در نمایشگاه ارائه تخفیف ویژه نمایشگاهی بوده است.

در این بخش محصولات عرضه شده، تا 400 هزار تومان نیز قیمت دارد اما محصولات بخش نمایشگاه اگرچه ویژه فروشی نیستند اما غرفه داران به بازدیدکنندگان اعلام می کنند که این لباس ها در روز آخر فروخته خواهد شد. در این میان برخی از لباس ها به خصوص در بخش لباس های محلی تا قیمت یک میلیون تومان نیز نرخ گذاشته می شوند. دلیل این غرفه داران برای ارائه چنین نرخی نیز هنر دست به کار رفته در لباسهاست.

اما کشورهایی مانند، سوئیس، اندونزی و ترکیه نیز که در بخش بین الملل جشنواره حضور دارند، برخی از لباسهای خود در روز 23 اسفند به فروش می رسانند به عنوان مثال یکی از این لباس ها با طرح سنتی، 300 دلار توسط غرفه دار قیمت داده شده است.

از آنجا که نمایشگاه فرش بهاره نیز رو به روی مصلا قراردارد، بسیاری از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه، مهمان نمایشگاه مد و لباس نیز هستند، آنها در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کنند که مانتوهای عرضه شده در نمایشگاه مد و لباس بهتر از نمایشگاه بهاره است اما آنچه در بخش نمایش ارائه شده، معمولا طرحها و رنگهایی است که معمولا در جامعه امروز عرف نیستند.
منبع: مهر