سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت :
۲۲ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷
منتجب نيا:

اصلاحات ليدر ندارد

رسول منتجب نیا می گوید: كارهايي در چند سال اخير توسط آقاي خاتمي و دوستان ديگر انجام شده اما كافي نيست.
کد خبر : ۱۰۰۳۹۳
به گزارش صراط،رسول منتجب نيا، نماينده سه دوره مجلس شوراي اسلامي و قائم مقام حزب اعتماد ملي در گفتگویی با روزنامه اعتماد ملی به بیان تحلیل های خود درباره مختصات جريان اصلاحات و انتخابات پرداخت.

این چهره اصلاح طلب در صحبت های خود تأکید می کند که تمام اصلاح طلبان لیدر هستند.

او قبل از این نیز صحبت هایی از قبیل احتمال مدیریت انتخابات آینده! و همچنین در اکثریت بودن اصلاح طلبان را بیان کرده است.

در ادامه بخش هایی از صحبت های منتجب نیا در گفتگو با رسانه اصلاح طلب اعتماد را می خوانید:

***

-الان هم احساس مي شود مجلس فعلي قدرتمند نيست، درحالي كه تعدادي از نمايندگان شجاع، مثل آقايان توكلي و مطهري در آن حضور دارند ولي باز هم نمي توان خيلي به اين مجلس اميد داشت براي اينكه نخواستند مجلس در راس امور باشد. چون الان سياست ها متفاوت است، مجلس نمي تواند قدرتمند باشد، من اعتقاد دارم بسياري از نابساماني هايي كه در كشور وجود دارد به واسطه نداشتن مجلس قدرتمند است، اگر مجلس توانمند مي بود دولت نمي توانست آنقدر قانون شكني بكند.

- انتخابات دوره هشتم رياست جمهوري در حالي برگزار شد كه آقاي كروبي از مجمع روحانيون مبارز كانديدا شده بود، ايشان دبيركل مجمع روحانيون مبارز بودند، و من در جلسه يي كه براي كانديداتوري ايشان راي گيري شد، بودم. با كانديداتوري ايشان با راي بالايي موافقت شد. بعد از آنكه آقايان معين و هاشمي هم اعلام كانديداتوري كردند، بعضي از اعضاي مجمع در حمايت از آقاي كروبي مردد شدند و در ايام تبليغات انتخابات، مجمع حاضر به حمايت از كروبي نشد، ابتدا اعلام كردند كه كروبي كانديداي ما است ولي بعد هيچ حمايتي از ايشان نكردند. بعد از انتخابات آقاي كروبي به شدت از دوستان مجمع روحانيون مبارز گله مند شد، و گفت ديگر در مجمع نمي مانم و هرچه اصرار كردند ايشان قبول نكردند.


- اصلاح طلبي و اصلاحات يك تفكر است، يك جريان و گرايش سياسي و فرهنگي، و ريشه اش هم از همان تفكر خط امام نشات گرفته است. منتها مشكلي كه ما در دوران اصلاحات داشتيم و هنوز هم رفع نشده اين است كه اصلاح طلبان نيامدند تعريف روشني از اصلاحات ارائه كنند. اصلاحات در موضع گيري ها و افراد خلاصه شده، وقتي مي گوييم اصلاحات، مردم چند نام را به ياد مي آورند يا چند موضع گيري خاص را.
البته كارهايي در چند سال اخير توسط آقاي خاتمي و دوستان ديگر انجام شده اما كافي نيست.


اصلاح طلبي يك جريان مواج و سيالي است كه در تمام كشور وجود دارد و در حركت است و يكي از محاسنش اين است كه ليدر و رهبر منحصر به فرد ندارد.


-(سوال)وقتي جرياني ليدر ندارد چطور مي تواند مرزبندي مشخصي داشته باشد يا اهدافش را تبيين كند؟
 نه اينكه ليدر نداشته باشد، ليدر شخصي ندارد يعني يك فرد در راس آن وجود ندارد، عرض كردم يك مجموعه تاثيرگذار و مقبول مي تواند جنبه رهبري جريان اصلاحات را داشته باشد به اين شرط كه اينها كنار هم باشند و مشورت بگيرند و با هم رقابت نكنند. يكي از مشكلات ما اين است كه هسته تاثيرگذار اصلاحات در انتخابات هاي مختلف با هم رقابت داشتند اتفاق نظر نداشتند. در انتخابات 84 نمونه بارز اين اتفاق را مشاهده كرديم.

-(سوال)مي توان پذيرفت جريان اصلاحات يك جريان فراجناحي است اما اينكه رهبرنداشته باشد را نمي توان پذيرفت.
اين را كه شما مي فرماييد اگر به صورت انتخابات و طي يك فرآيند دموكراتيك و به صورت چرخشي باشد خوب است اما اينكه انتصابي باشد به اين صورت كه يك گروه خودش را پدرخوانده بداند و به جاي تمام اصلاح طلبان بداند سر از انشقاق و استبداد در مي آورد. به نظر من كساني كه در رده اول مقبوليت و محبوبيت هستند بايد دست صميميت به هم بدهند و بگويند ما مي خواهيم جريان اصلاحات را در كشور مديريت كنيم، اشكالي هم ندارد يكي از آنها رييس باشد. متاسفانه در برخي از انتخابات ها اصلاح طلبان با هم رقابت كردند.
خرین اخبار و تصاویر سیاسی را در سرویس سیاسی  صراط بخوانید.
منبع: اعتماد